Facebook slaat terug met update voor Adblock Plus

Facebook slaat terug met update voor Adblock Plus

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week kondigde Facebook aan dat ze een nieuwe technologie hebben ontwikkeld om adblockers te omzeilen. Advertenties zullen net zo worden weergegeven als andere content, zodat adblockers geen kans maken. Als je advertenties niet kunt onderscheiden van andere data, kun je ze natuurlijk ook niet blokkeren. Echter sloeg Adblock Plus terug: ze slaagden er toch in om advertenties op Facebook te blokkeren. Nu komt Facebook weer met een nieuwe code in het Facebook vs. Adblock Plus-gevecht. Facebook meldt het volgende aan Techcrunch:

We’re disappointed that ad blocking companies are punishing people on Facebook as these new attempts don’t just block ads but also posts from friends and Pages. This isn’t a good experience for people and we plan to address the issue. Ad blockers are a blunt instrument, which is why we’ve instead focused on building tools like ad preferences to put control in people’s hands.
- Facebook statement

Kat-en-muisspel

Vandaag zal de nieuwe update van de code uitgerold worden. Blijkbaar duurde het twee dagen voor Adblock Plus met een tijdelijke oplossing kwam en Facebook heeft slechts een fractie van die tijd nodig om terug te slaan. Een ding is zeker: er is een kat-en-muisspel gaande en Adblock Plus kan hierbij wel eens in het nadeel zijn, omdat gebruikers bij sommige platformen de software moeten updaten of hun filter handmatig moeten bewerken. Facebook kan zo alles doorvoeren zonder dat gebruikers daar iets voor hoeven doen. Dat betekent dat tegen de tijd dat de meeste Adblock Plus-gebruikers een update hebben gedaan, Facebook alweer een stap verder is.

Fotocredits: Fotolia / pinonepantone

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies