Social Media16.01.2018

Facebook’s test met nieuwe nieuwsfeed geeft nepnieuws een boost


Lekker bezig, Facebook.

Hey, ik zal er niet over liegen: ook hier op kantoor werd met minder dan enthousiasme gereageerd op het nieuws dat Facebook posts van nieuwssites en blogs uit de tijdlijn van veel mensen gaat dempen om het vrienden- en familiegevoel weer terug te krijgen op de social media site.

Dat betekent voor iedereen dat er beduidend minder bezoekers gaan komen vanuit Facebook, als je tenminste niet als uitgever alles op alles gaat zetten om ‘engagement’ te produceren bij je Facebook-plaatsingen. Maar ja, het is voor het goede doel, zegt Facebook. Je krijgt er als gewone bezoeker een betere ervaring van, zegt Facebook.

Nou…

Nu blijkt echter dat in de markten waar een andere nieuwe nieuwsfeed wordt getest (Slowakije, Sri Lanka, Bolivia, Servië, Cambodja en Guatemala) er al een aantal voorbeelden zijn van nepnieuws dat heel ver rondgaat, zonder dat er stappen genomen kunnen worden om dat te ontkrachten. Dat heeft alles te maken met de aparte tijdlijn die organisaties en nieuwssites toebedeeld in die ‘explore’-variant hebben gekregen.

De New York Times had een voorbeeld uit Slowakije: een bericht dat een moslim-man die zijn verloren portemonnee terugkreeg en als bedankje iemand waarschuwde voor een aanstaande terroristische aanval. Het verhaal ging helemaal viraal, maar de post van de politie die het ontkrachtte werd niet gezien omdat het in de aparte tijdlijn voor organisaties terecht kwam.

Hard gecrasht

Niet alleen is dat onhandig, het geeft ook een voorproefje van wat nieuwsorganisaties en bedrijven kunnen verwachten van de nieuwe nieuwsfeed: niks. In de landen waar getest werd meldden de nieuwsorganisaties dat hun bezoekersaantallen keihard gecrasht waren.

Gebruikers leken niet eens in de gaten te hebben dat het nieuws verdwenen was en wisten in veel gevallen ook niet dat het nu in een andere feed (die explore heet) zat. Of het probleem daar zit is nog maar de vraag: zelfs als mensen op de hoogte zijn dat ze ergens anders nieuws kunnen vinden is de kans dat ze er een extra klik voor over hebben klein.

Los daarvan is het natuurlijk best kwalijk dat virale posts die het niet zo nauw nemen met de waarheid met deze methode maar heel moeilijk ontkracht kunnen worden. De kans is dus groot dat de aparte explore-tab voor nieuws en organisaties niet wereldwijd uitgerold zal gaan worden en dat Facebook de nieuwsfeed op een andere manier zal gaan ontdoen van al die berichten van merken, nieuwsorganisaties en andere stoorzenders die in je familie- en vriendentijd snijden. Het wordt in elk geval een roerige periode voor Facebook – en de rest.

[Afbeeldingen © Sondem – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt