Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook doet haat best om mee te werken met mediabedrijven. Uitgevers waren zo boos op Facebook dat er sprake was van een rechtszaak en om dat een beetje te temperen kregen de uitgevers wat ze wilden: een betaalmuur voor hun artikelen en een goede, heldere mogelijkheid om abonnementen af te sluiten.
Die tool komt in de komende paar weken uit en mensen die Facebook op hun smartphone bekijken kunnen dan na het bekijken van een paar gratis artikelen makkelijk een abo regelen voor het blad waar al dat interessants vandaan komt.
Er komt echter geen iOS-versie van de Facebook-app waar die functie in zit. De reden? Apple wil per sé 30 procent van alle inkomsten die gegenereerd worden uit de abonnementen hebben en dat is Facebook (en de uitgevers) te gortig.
Facebook wil dat al het geld wat gegenereerd wordt door deze constructie juist naar de uitgevers gaat, want dat is de reden dat ‘ie bestaat. Na maanden van vruchteloos overleg heeft Facebook dus nu maar besloten dat Apple het zich maar uitzoekt en brengt het de versie van hun app met die tool er in alleen maar uit voor Android.
Apple houdt vast aan haar principe: als iedereen buiten de App Store om betalingen kan gaan doen loop het bedrijf het risico om de uiterst lucratieve in-app aankopen kwijt te raken, want niemand wil graag de 30 procent ‘Apple tax’ betalen, maar in de App Store staan des te meer. Er is dus wel iets voor te zeggen, maar deze situatie is toch iets anders en de houding van Apple zorgt er voor dat de uitgevers uiteindelijk de dupe zijn.
[Afbeeldingen © mitrija – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023