Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook wil graag helpen als het helemaal mis gaat. In 2014 introduceerden ze al Safety Check om te kunnen zien waar mensen na een calamiteit heen gingen en dat konden markeren als een veilig gebied. Mensen konden ook aangeven dat ze veilig waren via dat systeem, maar Facebook wil de mogelijkheden gaan uitbreiden bij calamiteiten door gebruik te maken van onze locatiedata.
Het systeem heet Disaster Maps en gebruikt in Facebook’s eigen woorden “geaggregeerde, onidentificeerbare Facebook data” om hulporganisaties meer informatie te geven tijdens natuurrampen.
Samenwerken
Facebook heeft samengewerkt met verschillende hulporganisaties zoals UNICEF, het Rode Kruis, het WFP en anderen om te bepalen wat voor die organisaties nuttige data is. Het gaat dan om waar mensen heen gaan, waar het veilig lijkt te zijn en met wat voor mensenstroom er rekening gehouden moet worden.
Niet alleen is die data op het moment fijn, het kan ook op een later tijdstip bekeken worden en eventueel naast andere rampen gelegd worden om te zien waar mensen neigen heen te gaan en hoe ze een volgende keer meteen hulp kunnen bieden waar het vermoedelijk nodig is.
Anonieme levens redden
Doordat de data geanonimiseerd is kunnen we voor de verandering een keer blij zijn dat Facebook ons hele doen en laten bijhoudt, want het is serieus nuttige informatie voor hulpdiensten en organisaties om te kunnen zien waar mensen heen vluchten.
Niet alleen geeft Facebook zo nuttige data, ze werken ook al aan een protocol zodat deze data op een verantwoorde wijze gedeeld kan worden onder de organisaties die aan dit programma mee doen. Niemand krijgt iets voordat Facebook ze gescreend heeft, dus als dat goed gaat kan deze data niet door kwaadwillenden gebruikt worden. In theorie, dan.
Hoe dan ook, het is goed om te weten dat Facebook haar positie gebruikt voor iets anders dan advertenties naar ons toe sturen.
[Afbeeldingen © Facebook]
Verder lezen over Big Data
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Technology14.09.2022
Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat
Events09.09.2022
Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo
Marketing05.09.2022
Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo
Marketing23.08.2022
3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023