Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het wordt tijd voor Facebook om iets terug te geven aan nieuwsorganisaties voor alle schade die ze hebben gedaan. Dat zegt Steven Waldman in de New York Times. We hebben het dan over de financiële schade, welteverstaan.
Hoewel social media ervoor kunnen zorgen dat een artikel van een nieuwsorganisatie meer gezien wordt, is Zuckerberg’s kolos er mede verantwoordelijk voor dat mensen geen cent meer willen uitgeven aan nieuws. Bijna alle advertentiegelden gaan op dit moment naar Facebook en de uitgevers van nieuwspublicaties moeten steeds meer mensen gaan ontslaan, mede als gevolg daarvan.
Om die ingewikkelde relatie een beetje te repareren startte Facebook al met het Journalism Project, maar ze moeten meer en volgens de Wall Street Journal is een nieuw project in de maak om te zorgen dat er weer geld in het laatje komt bij de nieuwsuitgevers.
Instant Articles
Het zou om een model gaan waarbij mensen een aantal artikelen kunnen lezen van een publicatie voordat ze gevraagd worden om te betalen voor hun nieuws. Dat zou gekoppeld worden aan het vorig jaar geïntroduceerde Instant Articles, waarin uitgevers hun artikelen direct op Facebook kunnen zetten met een betere en interactieve ervaring.
Die mogelijkheid zou vanaf eind dit jaar beschikbaar zijn, maar veel meer weten we er niet van. Of het genoeg is om nieuwsuitgevers tevreden te stellen is ook nog maar de vraag: dit kost Facebook niks behalve wat ontwikkeltijd en uiteindelijk is het aan de gebruikers om te betalen voor hun nieuws. Hoeveel die er voor over hebben weten we inmiddels ook al: niet veel.
[Afbeeldingen © Kadmy – Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024