Facebook gaat nieuwsuitgevers proberen aan abonnees te helpen

Facebook gaat nieuwsuitgevers proberen aan abonnees te helpen

Vorig artikel Volgend artikel

Het wordt tijd voor Facebook om iets terug te geven aan nieuwsorganisaties voor alle schade die ze hebben gedaan. Dat zegt Steven Waldman in de New York Times. We hebben het dan over de financiële schade, welteverstaan.

Hoewel social media ervoor kunnen zorgen dat een artikel van een nieuwsorganisatie meer gezien wordt, is Zuckerberg's kolos er mede verantwoordelijk voor dat mensen geen cent meer willen uitgeven aan nieuws. Bijna alle advertentiegelden gaan op dit moment naar Facebook en de uitgevers van nieuwspublicaties moeten steeds meer mensen gaan ontslaan, mede als gevolg daarvan.

Om die ingewikkelde relatie een beetje te repareren startte Facebook al met het Journalism Project, maar ze moeten meer en volgens de Wall Street Journal is een nieuw project in de maak om te zorgen dat er weer geld in het laatje komt bij de nieuwsuitgevers.

We zijn aan het werken met onze partners om hun business te begrijpen en te zien hoe we hun kunnen helpen om meer waarde uit Facebook te halen. We zijn de tijd aan het nemen om hun doelen en behoeften echt te begrijpen.
- Woordvoerder Facebook

Instant Articles

Het zou om een model gaan waarbij mensen een aantal artikelen kunnen lezen van een publicatie voordat ze gevraagd worden om te betalen voor hun nieuws. Dat zou gekoppeld worden aan het vorig jaar geïntroduceerde Instant Articles, waarin uitgevers hun artikelen direct op Facebook kunnen zetten met een betere en interactieve ervaring.

Die mogelijkheid zou vanaf eind dit jaar beschikbaar zijn, maar veel meer weten we er niet van. Of het genoeg is om nieuwsuitgevers tevreden te stellen is ook nog maar de vraag: dit kost Facebook niks behalve wat ontwikkeltijd en uiteindelijk is het aan de gebruikers om te betalen voor hun nieuws. Hoeveel die er voor over hebben weten we inmiddels ook al: niet veel.

[Afbeeldingen © Kadmy - Fotolia]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies