Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Grote paniek op social media, want Facebook heeft een patent aangevraagd in 2014 dat gaat over het manipuleren van gebruikers van de site op basis van hun emoties. Dat concept is niet nieuw: door te kijken naar de gezichtsuitdrukking van een gebruiker terwijl hij of zij iets bekijkt zou je kunnen aflezen of ze het leuk vinden. Het patent is recent goedgekeurd en dus is het weer in het nieuws, met veel overtrokken reacties als gevolg.
Op die manier wordt eye-tracking gecombineerd met AI die je uitdrukking kan lezen en zo krijg je dus meer foto’s te zien van iets waar je mee (glim)lacht en krijg je minder van de dingen waar je van wegkijkt. Heb je een advertentie die langskwam wél bekeken? Dan heb je interesse en zou je er dus meer kunnen krijgen.
Vertrouwensbreuk
In principe allemaal dingen waar hard aan gewerkt wordt door verschillende partijen, waaronder inderdaad Facebook. Maar ja, Mark Zuckerberg zelf plakt zijn camera af omdat hij het niet vertrouwt, dus waarom zouden we Facebook wel kunnen vertrouwen?
Bij Facebook hebben ze, zonder het te melden of te vragen, in 2014 een experiment gedaan waarin bijna 700.000 mensen positievere of juist negatievere berichten in hun timeline kregen en daaruit bleek dat hun respons op dat alles precies verschoof met de richting waarin de berichten werden veranderd door Facebook.
Dat was legaal, want iedereen die lid was van Facebook had de Data Use Policy geaccepteerd en dat is dan genoeg. Alles bij elkaar reden genoeg dus om de noodklok te luiden?
Niet helemaal. Het experiment was ethisch gezien verre van zuiver en dat heeft het bedrijf daarna ook toegegeven. Nou is dat op zich niet genoeg om er op te vertrouwen dat ze het de volgende keer beter gaan doen. Sterker nog: we moeten Facebook helemaal niet vertrouwen.
Toestemming vereist
Er is echter één belangrijke factor die meespeelt als het gaat om de toegang tot je webcam of camera op je telefoon: daar moet je toestemming voor geven. Het probleem zit ‘m er natuurlijk in dat als je Facebook geen toegang geeft tot je camera, je ook geen foto’s of live video’s kunt delen.
Het is in die zin dan ook belangrijk dat er een verschil wordt gemaakt tussen gebruik van de camera als je als gebruiker de camera activeert, en alle andere gevallen. De telefoonmakers hebben er ook baat bij om dat helder te maken voor gebruikers, want privacy is – zeker in de EU – een groot goed en het kan heel duur zijn om dat naast je neer te leggen.
Als Facebook dit patent ooit weet om te zetten in een bruikbare technologie (zo ver zijn we echt nog niet) en ze zouden er dan voor kiezen om dat zonder medeweten van de gebruikers te implementeren zijn de rapen goed gaar. Niet alleen zou de PR-schade vermoedelijk genoeg zijn om Facebook half kapot te maken, ze zouden ook nog eens torenhoge boetes gaan krijgen vanwege het schenden van de privacy van haar gebruikers.
Privacy-zelfmoord
Dat gaat dus niet gebeuren, althans niet zonder eerst braaf je toestemming te vragen. Vergeet niet: als je tijdlijn kan zien wat je leuk vindt is de kans groot dat je leukere dingen gaat zien als je nog eens kijkt, dus het is niet per se een negatief iets om ‘bekeken’ te worden door Facebook.
Dat er duizend manieren zijn waarop die gezichtsdetectie mis kan gaan is een andere discussie, maar wees gerust dat de privacy-regels inmiddels zo ver zijn gevorderd dat als Facebook het ooit zou proberen om technologie als dit stiekem te gaan gebruiken, ze helemaal kapot gemaakt worden als het ooit uitkomt. Dit is het internet. Alles komt uit, zeker bij een bedrijf dat zo nauwlettend in de gaten wordt gehouden als Facebook.
[Afbeeldingen © chinnarach – Fotolia]
Verder lezen over Camera
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIGadgets18.03.2024
Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd
Ode aan de camcorderTechnology12.03.2024
Een binnencamera in je Airbnb mag niet meer
Veilig verblijvenGadgets22.02.2024
Deze TikTok-fotografiesensatie heeft een opvolger
Cybercrime12.02.2024
Nieuwe techniek haalt door muren heen data van je camera’s
Mobile02.01.2024
Het einde van de digitale camera is aanstaande
Gadgets29.11.2023
Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s
Mobile09.11.2023
Huawei heeft momenteel de beste smartphone camera
Samsung raakt steeds verder achteropVerder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023