Social Media ICT Top 100: gebrek aan engagement bij veel ICT-bedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

Wat is een goede graadmeter om het imago van bedrijven in de ICT-branche te meten? Computable brengt jaarlijks de 100 krachtigste ICT bedrijven van Nederland in kaart naar omzet. Maar bedrijfswaarde is ook steeds meer afhankelijk van de online betrokkenheid van de achterban. Inzicht in deze waardevolle data en daar vervolgens weer effectief op inspelen is cruciaal om te overleven. Een digitale strategie is een must om mee te gaan met de tijd. De entertainment industrie is daar een goed voorbeeld van.

Om de social media waarde van de bedrijven in kaart te brengen is L&DJ PR is een samenwerking gestart met Rankingz. Zij lanceerden onlangs de digitale ICT Top 100 variant op de Computable Top 100, de Social Media ICT Top 100. Hier wordt dagelijks gemeten welke spelers online en social media kanalen het beste inzetten als het gaat om engagement met de achterban.

Ofwel: welke bedrijven weten het klassieke zenden effectief om te zetten in dialoog met de eindgebruikers? Iedere dag weer moeten bedrijven vechten om aandacht op de tijdslijn van de klant. Doen ze dit goed, dan eindigen ze hoog op onze dynamische ranglijst. De positionering van de bedrijven in de lijst hangt dus af van de verschillende social media kanalen die zijn ingevoerd en de activiteiten op deze platforms. De dynamische ranglijst wordt momenteel aangevoerd door respectievelijk Google, Microsoft en Verizon.

Social Media ICT Top 100: gebrek aan engagement bij veel ICT-bedrijven

Gebrek aan engagement 
De bedrijven in de lijst worden dagelijks gerangschikt op de volgende criteria: Klout-score, aantal Twitter-volgers, aantal Facebook-fans en de gemiddelde buzz. Wat uit de lijst kan worden opgemaakt, is dat het bij veel ICT-bedrijven schort aan een duidelijke engagement strategie. Dat blijkt ondermeer uit de lage Klout scores en vrijwel geen ‘Avarage buzz’ van sommige bedrijven. Dit betekent dat deze bedrijven, bijvoorbeeld AFAS en Mirabeau, met name aan het zenden zijn in het online ecosysteem. Een dialoog met de klant is ver te zoeken. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de boodschap in veel gevallen zo technisch is ingestoken dat een ontvanger er weinig van begrijpt en het dus bij eenzijdig zenden blijft. Daarnaast zijn veel websites verouderd en de social media kanalen zijn vaak niet geïntegreerd, of zelfs niet aanwezig. In de ICT-branche is er dus nog veelal sprake van traditioneel ingestoken marketing en communicatie activiteiten op verschillende eilanden. Terwijl de verschillende social media kanalen juist geen silo’s zijn die je apart kunt behandelen. 

Integraal onderdeel 
Social media moet een integraal onderdeel zijn van de day to day business van de ICT 100 bedrijven. Bedrijven kunnen klanten en fans onderdak geven in het ecosysteem, aandacht geven die ze verdienen om zo vertrouwen te winnen, ruimte bieden om hun mening te geven (erbij horen), waardering geven voor hun inspanningen (erkenning) en gelegenheid bieden om te helpen (ontplooiing). Bovendien zouden bedrijven zich meer als mensen moeten opstellen: open en kwetsbaar. Bijvoorbeeld door de tijdslijnen open te stellen zodat iedereen wat kan posten en door zich aan te passen aan hun achterban. Op die manier kunnen bedrijven van vreemden ‘vrienden’ maken en zodoende hoger scoren in de Social Media ICT Top 100.

Hoewel dit simpel lijkt, is gebleken dat nog veel ICT-bedrijven dit niet of onvoldoende aanpakken. Zij hebben nog een lange weg te gaan. Om dit nader te illustreren nemen we in het volgende blog een aantal bedrijven,  waaronder Unit 4T-MobileCapGeminiI3Groep en Topdesk, onder de loep met een competitive intelligence analyse. 

Perfectionering ranglijst
De komende maanden wordt de ranglijst verder geanalyseerd en geperfectioneerd. Momenteel worden er zowel nationale als internationale accounts van bedrijven gemeten. Het doel is deze lijst binnen enkele weken geheel op de Nederlandse markt af te stemmen. 
Staat jouw bedrijf in de lijst en heb je een vraag of wil je een wijziging / toevoeging doorgeven? Of staat jouw bedrijf niet in de lijst en wil je dat je bedrijf wordt opgenomen, laat het me weten.

Peter Keijzer

Peter Keijzer is marketeer en ondernemer. Bij L&DJ PR, een pr- en contentmarketingbureau voor bedrijven met een sterke focus op technologie, innovatie...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies