Onderzoek: Pinterest en Instagram nog maar weinig zakelijk gebruikt

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook, Twitter en Linkedin zijn de meest gebruikte social media-platformen voor de Nederlandse marketeer, dat is zowel zakelijk als privé. Zo blijkt uit een recent onderzoek van PR- en social media adviesbureau Whizpr. Geen verrassende conclusie, maar het verschil tussen persoonlijke voorkeuren en het zakelijk gebruik van social media is wel interessant.

De respondenten geven aan prive de voorkeur te geven aan Facebook (88%), terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter, aldus 94% van de respondenten. De relatief nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.

Privé gebruiken de ondervraagden vervolgens het liefste Twitter (78%) en LinkedIn (78%). Voor zakelijk gebruik komt Facebook op een tweede plek met 81%. YouTube en Google+ worden door de helft van de respondenten zowel privématig als zakelijk ingezet.

Onderzoek: Pinterest en Instagram nog maar weinig zakelijk gebruikt

Beeld of tekst?
Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (50%) en afbeeldingen (37%). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privé geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28% op een tweede plaats, gevolgd door video (16%).  

"Deze resultaten zijn geen verrassing voor ons. Wat ons echter wel verbaast, is dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van social media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content," aldus Willemijn Vader, creatief directeur van Whizpr. "Dat Facebook en Twitter de voorkeur hebben is duidelijk, maar waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor. Daarnaast tonen andere onderzoeken aan dat deze kanalen het laatste jaar flink zijn gegroeid." 

Content
Bij het persoonlijk inzetten van social media heeft 43% aangegeven voorkeur te hebben voor informerende berichten, zoals actualiteiten, infographics en feiten. Daarnaast willen we privématig geamuseerd worden (33%) en geeft 18% de voorkeur aan inspirerende berichten. Activerende berichten, zoals oproepen of acties worden privématig minder gewaardeerd. Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65%). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met bijvoorbeeld win-acties.

Waarom social?
Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40% aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18% zet social media in voor lead generation en slechts 6% gebruikt social media voor support.

"Ondanks dat dit onderzoek geen schokkende resultaten heeft opgeleverd, is de grootste vraag die bij ons opkomt ‘waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet meer aan op hun eigen voorkeuren’. Als engagement het doel is voor de inzet van social media, dan pas je je aan aan de voorkeuren van je doelgroep en waarom zouden die veel afwijken van de persoonlijke voorkeuren," aldus Vader. "Mijn conclusie is dat een groot deel van de marketeers conservatief is in het gebruik van social media en dat er bedrijfsmatig meer geëxperimenteerd mag worden met opkomende kanalen waar beeld centraal staat. Daar ligt de behoefte van de nieuwe generatie."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies