The next social step...

Vorig artikel Volgend artikel
The next social step...

Hoeveel mensen ken jij zonder social media profiel? Juist...
Waar een paar jaar geleden social media nog een bijzaak was, is social vandaag de dag niet meer te negeren. Acht op de tien Nederlanders is actief op social media en zit daar alles behalve stil. Nederlanders blijken uit onderzoek van het Britse bureau voor statistiek de actiefste social media gebruikers in heel Europa.

Leuk en aardig, deze weetjes over de dichtheid en activiteit van de Nederlander op social media, maar de grote vraag blijft welke stappen social media moet maken om net zo invloedrijk te worden als de traditionele media? In dit artikel legt mediabureau Mindshare uit wat zij zien als de volgende stap op Social Media.

Gebrek aan vertrouwen
Het ING onderzoek over de impact van social media gepubliceerd door marketingfacts deed veel stof opwaaien over het vertrouwen in de boodschap afkomstig vanaf social en de impact daarvan ten opzichte van de traditionele media. Natuurlijk zijn er meerdere manieren om de onderzoekresultaten te interpreteren en mag ieder daar zijn of haar conclusies uit trekken. Dat een publicatie over social media aanzet tot discussie en dus tot nadenken is een goede zaak. Social media is volwassen, maar kan nog een paar stappen maken.

Vanuit het media perspectief is social media naast bovengenoemde cijfers over Nederlands gebruik interessant vanwege de target mogelijkheden. Op verschillende platvormen kan er zo specifiek getarget worden dat er weinig tot geen media verspilling plaats vindt. Vrij uniek.

Content is en blijft king. De kracht van social media ligt hem in de aanbeveling van vrienden, want niets of niemand is overtuigender dan een vriend. Daarom moet er naast de productie van kwalitatieve en specifieke content nagedacht worden over de afzender die de doelgroep van deze branded content voorziet.

Het vertrouwen winnen
Het vertrouwen die de traditionele media geniet moet online nog zien te winnen. Dit is dan ook de volgende uitdaging voor social; het vertrouwen winnen, betrouwbaar zijn. Online influencer marketing moet hiervoor gaan zorgen. De inzet van paid, owned en earned media moet de online consumer journey beïnvloeden en zorgen voor een positief sentiment omtrent een campagne. Het kennen van de online omgeving van de doelgroep is hierbij key. Naast paid influencers en de owned social kanalen wordt digital PR hierbij leading. Digital PR zorgt voor de earned digital media. De content die via influencers (earned) verspreid wordt, zorgt voor authenticiteit en daarmee het gewenste vertrouwen bij de ontvangers van de content.

Het online landschap kent maar weinig algemeen bekende en betrouwbare gezichten als een Matthijs van Nieuwkerk of een Linda de Mol. Het gebrek hieraan hoeft zeker niet als iets negatiefs beschouwd te worden; online influencers bereiken niches en daar liggen kansen. Online en social zullen in de toekomst steeds meer niches worden, met meer communities en een grotere spreiding van gebruikers op verschillende sociale netwerken. Hier liggen grote kansen om specifieke doelgroepen te beïnvloeden met branded content.

Zo heeft Mindshare al enkele digital PR campagnes gedaan waar veel earned PR waarde is gecreëerd met een overwegend positief en neutraal sentiment dat voorheen geen vanzelfsprekendheid was voor de klanten.

Voor de digital PR campagnes is er specifieke content gecreëerd dat met een exclusiviteit werd aangeboden aan een kleine selectie influencers. De kwaliteit, exclusiviteit en relevantie van de content overtuigde influencers om de content rondom campagnes te plaatsen, veelal aangepast en toegespitst op de followers van influencers. Storytelling zorgde voor de continuïteit en meerdere momenten van plaatsing. Door het verspreiden van de content door de influencers is een specifieke doelgroep bereikt met een authentieke en geloofwaardige boodschap waar de klanten baat bij hadden.

Mindshare gelooft dat influencer en content marketing een steeds grotere rol gaat spelen in de online consumer journey. De volgende stap in de consumer journey zal de conversie zijn via social, maar voordat dat in grote mate mogelijk zal zijn is er nog één belangrijke stap te maken: het vertrouwen winnen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies