Sociale netwerken zijn niet meer te negeren als spiegel van publieke opinie

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale netwerken zijn niet meer te negeren als spiegel van publieke opinie

Online reclamemakers en marketeers zijn van mening dat sociale netwerken een betere graadmeter van het publieke sentiment vormen dan traditionele meetinstrumenten. Zo blijkt uit een onderzoek van consulent Crimson Hexagon. Uit het onderzoek blijkt dat 72% van de ondervraagden van mening is dat een peiling naar de publieke stemming met sociale netwerken minstens even goed is dan met gevestigde meetmethodes. De onderzoekers merken op dat geen enkel merk of organisatie het zich nog kan veroorloven een dergelijke bron van feedback, ideeën en mogelijkheden tot engagement met de consument naast zich neer te leggen.

"Met hun miljoenen gebruikers kunnen sociale media worden bestempeld als de grootste basis van de publieke stemming," merkt Curt Bloom, president van Crimson Hexagon, op.

Bloom vervolgt: "Opmerkelijk is echter dat weliswaar nagenoeg iedereen het belang van sociale platformen erkent, maar toch blijkt slechts 16% van de adverteerders of reclamespecialisten in praktijk daadwerkelijk sociale netwerken op te volgen. Bovendien geeft amper 13% aan analyses te maken van de gegevens die in sociale media kunnen worden verzameld. De sector moet dan ook investeren in de creatie van instrumenten die de ruwe informatie uit sociale netwerken kunnen interpreteren en kaderen."

De onderzoekers stelden vast dat ook 77% van de marketeers toegeeft onvoldoende inspanningen te doen om in de analyse van sociale media te investeren. Die mening wordt ook door 68% van de reclamebureaus gedeeld. Toch bleek 93% van de respondenten toe te geven dat sociale media ongeëvenaarde mogelijkheden bieden voor een samenwerking tussen marketing en productontwikkeling en reacties op de feedback van de consument. Er wordt echter opgemerkt dat de mogelijkheden van de bestaande sociale meetinstrumenten vaak onvoldoende nauwkeurig worden geacht om specifieke conclusies te kunnen trekken uit de beschikbare gegevens.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies