Bedrijven blokkeren minder social media-applicaties dan vorig jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Uit een recent onderzoek van Easynet Global Services en Ipanema Technologies, getiteld 'Killer Apps 2013', blijkt dat bedrijven minder social media-applicaties blokkeren dan vorig jaar.

Wellicht het meest opvallend is het feit dat het aantal CIO's en IT-managers dat binnen hun organisaties de toegang tot Facebook blokkeert, is gedaald met 15% ten opzichte van 2012 en dat het blokkeren van YouTube in dezelfde periode is verminderd met 17%.

Bedrijven blokkeren minder social media-applicaties dan vorig jaar

Thierry Grenot, Executive Vice-President van Ipanema Technologies: "Social media bieden grote voordelen voor bedrijven en de trend onder het IT-management om hun grip daarop te verminderen zal dan ook welkom zijn. De uitdaging voor deze IT-afdelingen is om er nu voor te zorgen dat social media-verkeer effectief wordt beheerd en dat de prestaties van bedrijfskritische applicaties gegarandeerd is. Een explosieve toename van het aantal medewerkers dat YouTube-video’s bekijkt of foto’s deelt via Facebook, zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat bedrijfsnetwerken veel zwaarder belast worden. En er moet een manier zijn om prioriteit te geven aan het applicatieverkeer dat werkelijk van belang is voor de gebruikersproductiviteit."

Wereldwijd bekeken is duidelijk te zien dat het blokkeren van social media het meest gebeurt in de Verenigde Staten, waar 69% van de bedrijven toegang tot Facebook verhindert voor werknemers en 65% de toegang tot YouTube afsluit. Vergeleken met het Verenigd Koninkrijk, dat redelijk representatief is voor de situatie in Europa, sluiten Amerikaanse bedrijven over het algemeen vaker de toegang tot alle social media-applicaties af, met uitzondering van LinkedIn.  

Adrial Thirkill, COO en managing director VK van Easynet Global Services: "Iedere applicatie die voor een productiviteitsverbetering zorgt, met een solide business case, moet adequaat worden ondersteund door de IT-afdeling. Social media vormen hierop geen uitzondering. Ik zie dat het IT-management positiever staat ten opzichte van social media, maar ik verwacht dat sommige IT-teams nu stevige maatregelen gaan nemen om de prestaties van bedrijfskritische systemen zoals ERP, CRM of Unified Communications op peil te houden. Wij vinden het onze taak om binnen de netwerken van onze klanten inzicht te bieden in applicaties, zodat zij kunnen begrijpen wat er gebeurt en hoe zij het beste proactieve maatregelen kunnen nemen om te garanderen dat essentiële applicaties presteren zoals nodig is, ongeacht hoeveel secundair verkeer het bedrijf genereert."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies