Werkgevers blokkeren massaal Social Media

Vorig artikel Volgend artikel
Werkgevers blokkeren massaal Social Media

Uit recent onderzoek van Statista blijkt dat werkgevers (in de VS) op grote schaal de toegang voor werknemers naar Sociale Media sites blokkeren. Afgerond blokkeert 20% van de werkgevers Facebook, 15% Twitter, YouTube 14%, Pinterest 11%, LinkedIn 10% en 10% van de werkgevers blokkeert ook de toegang tot email services als Gmail, Hotmail en Yahoo-mail.

Het is duidelijk dat werkgevers worstelen met het verschijnsel internet gebruik en de laatste jaren natuurlijk vooral het Social Media gebruik van hun werknemers op het werk en dus vaak onder hun werktijd. Net zo goed als werkgevers niet moeten proberen privé telefoontjes van hun werknemers tegen te gaan (excessen natuurlijk altijd uitgezonderd), en moeten toestaan dat we op het werk over privé praten en dat dat vooral tijdens het 'koffie' drinken is, dat we soms wel een een pennetje en een schrijfblok meenemen naar huis, of wat suiker van de koffietafel, zou het goed zijn wanneer werkgevers vooral wat ontspannen kijken naar de privé activiteiten op het internet van hun werknemers. Natuurlijk alles wel binnen redelijke grenzen, zowel wat tijdsduur betreft als wat er inhoudelijk tijdens werktijd bekeken of gecommuniceerd wordt.

Immers: Social Media is fact of live geworden voor heel veel medewerkers (zoals telefoneren), en het is door een bedrijfsnetwerk gewoonweg niet tegen te houden. Het fanatiek bestrijden er van doet vaak meer kwaad dan goed en volledig blokkeren is onmogelijk. Vooral omdat werkgevers (en overheden) bepaalde sites wel kunnen blokken, maar de natuur van de architectuur van het internet slimme werknemers (en staatsburgers) echt wel in staat stelt die blokkades te omzeilen. Zie ook het artikel over Facebook in China.

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies