LinkedIn: onopvallend gewoon het vierde social netwerk

Vorig artikel Volgend artikel
LinkedIn: onopvallend gewoon het vierde social netwerk

Van ieder Social Network kan je je afvragen hoeveel van de geregistreerde gebruikers ook daadwerkelijk actief zijn. Soms zijn geregistreerde gebruikers geheel niet representatief voor het gebruik (Youtube!). Duidelijk is dat ieder sociaal netwerk zijn eigen soort gebruikers en gebruik genereert. Dat geldt ook voor LinkedIn waarvan je het netwerk kan beschrijven als bestaande uit individuele professionals, die vaak plichtmatig een profiel aanmaken en vervolgens geen tijd en zin hebben dat profiel en hun netwerk te onderhouden.

Over LinkedIn hoor je relatief weinig, en dat is gezien omvang en impact van activiteiten waarschijnlijk toch ten onrechte. Om een goed inzicht te krijgen in de kracht van het netwerk zou meer informatie over gebruik, actieve groepen, actieve Company Pages, raadpleging van profielen, aantal geplaatste vacatures, gemiddeld omvang van een netwerk, en het aantal Premium accounts bekeken moeten worden. Gegevens waar LinkedIn ten onrechte niet mee te koop loopt, maar ondertussen is LinkedIn wel het vierde sociale network.

Met 225 miljoen geregistreerde account staat LinkedIn wel op de vierde plek wat betreft het aantal bezoekers, net boven Pinterest. De belangrijkste bezoekerscijfers zijn 57% voor Facebook, 25% voor YouTube, en dan Twitter met 1,74%, en dan komt als vierde LinkedIn met 1,10%. Niets vergeleken met Facebook, maar wel weer afgetekend boven het Google+ netwerk met slechts 0,8% van het totale aantal Sociale Media bezoekers (cijfers gebaseerd op Amerikaans onderzoek).

social network marketshares

Na jaren van veel investeringen (en dus verliezen) en de zoektocht naar een geschikt business model met deze gebruikscijfers en gebruikersgedrag had LinkedIn in 2012 een gerapporteerde omzet van $324,7 miljoen (wat voor grote spelers op het gebied van social media een schijntje is), maar realiseerde daar wel een resultaat mee van $22,6 miljoen. De omzet steeg in 2012 wel met meer dan 70%. Het gaat dus financieel best goed met LinkedIn.

Onlangs heeft LinkedIn op zijn blog aangekondigd dat voor account representives met een Company Page het nu mogelijk wordt om deze bedrijfspagina te promoten tegen een CPC-budget of voor CPM-model als (sponsored) update in de getargeted gebruikers. De promotie kan worden aangeboden in 20 verschillende talen en in 200 landen. De effectiviteit van de campangnes kan worden gemeten met een analytics programma en op basis van die gegevens kunnen de campagnes worden ge-fine-tuned. Adobe, Telstra (telecom uit Australië) en Hubspot (marketing software) worden genoemd als leading customers van deze nieuwe vorm van adverteren.

Naast Facebook, welk podium voor bedrijven natuurlijk vooral een BtC feest is, kan LinkedIn met deze stappen het medium worden voor de BtB business. Voor vacatures van specialisten begint LinkedIn een rol te spelen, veel van haar (betaalde) tools gaan juist over deze services.

Maar de cruciale vraag voor LinkedIn zal blijven hoe workaholics in het bedrijfsleven zo ver te krijgen dat ze tenminste enige tijd vrijmaken voor het lezen en raadplegen van de LinkedIn-newsfeed, het meedoen of volgen van discussiegroepen, het standaard raadplegen van profielen en company pages om informatie over bezoekers, klanten, prospects, kandidaten te verkrijgen en snel en via een "ons-kent-ons"-netwerk een berichtje te sturen, een vraag te stellen of een product aan te kondigen. Probleem is niet de reeds aanwezige kwaliteit en diepgang van de informatie, probleem is het "natuurlijke" tijdgebrek bij de gebruikers.

Even voor het goede perspectief: LinkedIn rapporteert zelf de 225 miljoen geregistreerde gebruikers met een groei van meer dan 5 miljoen per maand en zegt in maart 2013 gemiddeld 110 miljoen pageviews per dag te hebben. We blijven LinkedIn volgen.

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies