Social Media24.07.2013

Fastfood viezeriken en Social Media


fastfood-viezeriken-en-social-media.jpg
fastfood-viezeriken-en-social-media.jpg

Twee Amerikaanse medewerkers van broodjesketen Subway zijn ontslagen nadat zij een aantal onsmakelijke foto’s postten op instagram. Eerst verscheen er een foto online van een medewerker die zijn piemel op een brood legde, begeleid door de tekst “Mijn naam is @ianjett en ik ben vandaag uw sandwich artist”. Ian Jett ontkent, hij zegt tegen the Huffington Post dat hij thuis was en zoiets nooit zou doen op z’n werk.

Een andere medewerker van Subway publiceerde een foto van een flesje dat voor de helft gevuld is met wat lijkt op bevroren urine, met het bijschrift: “Ik heb vandaag op het werk m’n plas bevroren”.

Subway zegt in een verklaring dat beide acties niet representatief zijn voor de zogeheten “Subway Sandwich Artists” en heeft beide medewerkers ontslagen.

Het is niet voor het eerst dat medewerkers hun werkgever schade toebrengen via social media. Platforms als Twitter, Facebook en Youtube lijken een grote aantrekkingskracht te hebben op foute fastfood medewerkers die voor het oog van de wereld de draak willen steken met hun werk. Of het nu stoerdoenerij is of een poging om grappig te zijn, het effect is vaak averechts. Het publiek is boos (niemand wil zich bij elke hamburger afvragen of er iemand in gespuugd heeft) en de medewerker wordt vaak op staande voet ontslagen. Geen enkel restaurant zit immers te wachten op negatieve publiciteit, zeker niet als het over de hygiëne gaat.

Hieronder een aantal eerdere incidenten op een rijtje:

tacolicking.jpg
tacolicking.jpg

Vorige maand werd Taco Bell in verlegenheid gebracht door een medewerker die aan een stapel taco’s likte. De foto kwam terecht op de Facebook pagina van de fastfood keten en veroorzaakte een storm van publiciteit. Taco Bell was not amused en de medewerker is inmiddels ontslagen. Het bedrijf verklaarde dat de foto werd gemaakt tijdens een training en dat de taco’s niet voor de verkoop bedoeld waren. (Foto: Facebook)

peednacho.jpg
peednacho.jpg

Vorig jaar in augustus werd Cameron Jankowski, een andere medewerker van Taco Bell, ontslagen omdat hij een foto tweette waarop hij over een schaal nachos heen plaste. Volgens de medewerker ging het om nachos die toch al zouden worden weggegooid. Desalniettemin werd hij direct ontslagen. (Foto: Twitter)

lettuce4chan.jpg
lett칌han.jpg

Kort voor het nacho-incident werd een Burger King medewerker ontslagen, omdat hij met zijn schoenen in twee bakken met sla was gaan staan. Het bijschrift van de foto luidde “Dit is de sla die je eet bij Burger King”. Leden van internetforum 4chan besloten jacht te maken op de identiteit van de anonieme medewerker en binnen een kwartier wisten ze de contactgegevens van het betreffende restaurant te achterhalen op basis van de GPS gegevens van de foto. Zowel de medewerker als de dienstdoende leidinggevende zijn ontslagen. (Screencap 4chan)

domino's pizza 2009 abc news 

In 2009 dook er een filmpje op van een medewerker van Domino’s Pizza die kaas in zijn neus stopte, op een broodje rochelde en een afwasspons tussen zijn billen stopte. Het filmpje werd gepubliceerd door een collega, die er schijnbaar ook de lol van in zag. Volgens de medewerker ging het om een onschuldige grap en is het eten niet bezorgd of verkocht. Domino’s Pizza moest er echter niets van weten en heeft direct de bezem door het personeel van de betreffende vestiging gehaald. (Foto: ABC news)

burgerkingbad-youtube.jpg
burgerkingbad-youtube.jpg

In 2008 verscheen er een filmpje online van een Burger King medewerker die besloot op zijn werk een bad te nemen. Helaas voor Burger King deed hij dat in een gootsteen van het restaurant. De medewerker noemt zichzelf Mr. Unstable in het filmpje. Zowel Mr. Unstable als een handlanger werden ontslagen. (Foto: Youtube)