Case: “GoStockholmGöteborg”

Vorig artikel Volgend artikel
Case: “GoStockholmGöteborg”

Als onderdeel van The Box Network - een internationaal netwerk van onafhankelijke social media bureaus - heb ik als consultant bij Fortress Social Branding een mooie bron om diverse cases en best practises uit te putten. Nu de lente eindelijk haar intrede gemaakt heeft, deel ik graag deze case voor VisitSweden van onze Duitse partner Panorama3000. Hoe verleid je mensen om je stad te bezoeken? En hoe zet je online tools daarbij effectief in?


"GoStockholmGöteborg"

Om DINK's – Double Income No Kids – in Berlijn aan te spreken is gekozen voor een focus op cultuur, muziek, kunst, design en fotografie.  Doel van de campagne is het betrekken van opinieleiders en het opbouwen van een community geïnteresseerd in trips naar de twee Zweedse steden. Centraal punt in de campagne was de speciaal opgerichte Tumblr site Gostockholmgoeteborg.de. Tumblr is een populair blog format met een visuele focus. Daarnaast is het een makkelijke manier om de interactie met volgers aan te gaan en content te delen. Op de Tumblr site werden de thema's besproken en relevante events gedeeld. Ook was het door middel van geocoding mogelijk een digital travel guide aan te maken en gaven Zweedste artiesten hun top5 tips. Verder werd er een koppeling gemaakt met de bookingsite Opodo.de.

blog content

Om de beoogde doelgroep te bereiken en betrekken werd een speciale bloggers trip georganiseerd om de steden in levenden lijve te ervaren.  Hiermee werd ook direct waardevolle content gegenereerd. Naast acht bekende bloggers, werd via de VisitSweden Facebook pagina een contest opgezet om kans te maken op de laatste plekken voor de trip. Dit resulteerde in diverse plaatsingen en een online buzz onder de doelgroep. Uiteindelijk werden op deze manier twee extra influencers geïdentificeerd die mee mochten. De groep reisde vervolgens af naar Stockholm en Göteborg en legden hun ervaringen vast door middel van artikelen, foto's en video's. Deze werden verspreid via de Tumblr site, Flickr en Vimeo.

De artikelen op zowel de GoStockholmGöteborg Tumblr als op de eigen kanalen van de bloggers zorgden voor miljoenen impressies. Binnen negen maanden zorgden de diverse activteiten tot de opbouw en groei van een actieve community. De hoge kwaliteit van de content op de blog en de inzet van influencers resulteerde in een groot bereik binnen de doelgroep.

Rate the campaign

Naar mijn idee is dit een goed voorbeeld hoe je een moeilijk bereikbare doelgroep kan interesseren voor een bezoek aan een stad. De focus op content vind ik slim gedaan. Door influencers te betrekken worden betekenisvolle contacten binnen de doelgroep opgebouwd en onderhouden. Door hen via gastblogs te betrekken staat VisitSweden voortdurend met de doelgroep in contact en biedt de website een duidelijk meerwaarde. De content binnen deze campagne is een geweldig middel om meerdere relevante en kwalitatieve customer touch points te realiseren.  Bovendien wordt de achterban op een persoonlijke en relevante manier aangesproken. Een bestemming of een stad op een juiste manier verkopen, is niet eenvoudig. Een goede strategie houdt rekening met het bestaande aanbod, maakt een selectie in de mogelijk geïnteresseerde doelgroepen, en kiest vervolgens de juiste communicatiestrategie om de aandacht van de doelgroepen te vangen en hen te overtuigen de stad, gemeente of regio ook te bezoeken. Wat betreft vind ik deze campagne zeker geslaagd.

Lenneke

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies