Social Media06.05.2013

30 april: Twitterpiek in de ochtend, televisiepiek ’s middags [INFOGRAPHIC]


Grote hoeveelheden conversaties op sociale media leveren nog geen inzicht op voor merken, beleidsmakers of koningshuizen in dit geval. Daarom na de kroningsdag met Oracle Endeca ruim 485.000 tweets over de troonswisseling geanalyseerd. Op zoek naar opvallende zaken rond merken, landen en mensen.

30-april-twitterpiek-in-de-ochtend-telev.jpg
30-april-twitterpiek-in-de-ochtend-telev.jpg

Een paar dingen die opvallen

– De absolute piek in tweetvolume was rond 10 uur met bijna 75.000 tweets. Dat terwijl de absolute kijkcijferpiek bij de eedaflegging rond 2 uur was. Twittervolume in de ochtend lag gek genoeg bijna 100% hoger dan rond de eed (ruim 38.000).
– In 29 landen praatten er actief tweeps mee. Naast de Antillen deed vooral Vlaanderen, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Turkije, Indonesie en natuurlijk Argentinië enthousiast mee.
– De Vlamingen waren ons bijzonder goed gezind met een zeer hoge intensiteit en positiviteit in tweets.
– Niet verrassend dat de invloed van Belgische tweeps toeneemt als het gaat om de jurk van Natan. Wel opvallend dat invloedrijke Argentijnse tweeps het overnemen als Maxima zich vertoont in die jurk van @JanTaminiau: “Que lindo”.
– @HilmarMulder komt als meest invloedrijke fashiontweep van Nederland uit de bus.

Merken ondervertegenwoordigd
Opvallend genoeg: de rol van merken was marginaal. Een inhaakadvertentie – die er voldoende waren – is blijkbaar nog geen word of mouth en nog geen top of mind positie. De meest genoemde merken zijn de merken die daadwerkelijk een rol speelden op 30 april en niet de adverterende partijen.

Denk aan NS en Connexxion – die bussen inzette om hoogwaardigheidsbekleders af te leveren bij de Nieuwe Kerk. Ook HEMA werd genoemd, vooral vanwege de vermaarde oranjetompoezen en de de teleurstelling omdat sommige vestigingen dicht waren en mensen hun favoriet moesten missen. De biermerken kwamen gek genoeg nauwelijks aan bod en hielden zich afzijdig.

onderzijde-infographic-endeca.jpg
onderzijde-infographic-endeca.jpg
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag