30 april: Twitterpiek in de ochtend, televisiepiek 's middags [INFOGRAPHIC]

Vorig artikel Volgend artikel

Grote hoeveelheden conversaties op sociale media leveren nog geen inzicht op voor merken, beleidsmakers of koningshuizen in dit geval. Daarom na de kroningsdag met Oracle Endeca ruim 485.000 tweets over de troonswisseling geanalyseerd. Op zoek naar opvallende zaken rond merken, landen en mensen.

30 april: Twitterpiek in de ochtend, televisiepiek 's middags [INFOGRAPHIC]

Een paar dingen die opvallen

- De absolute piek in tweetvolume was rond 10 uur met bijna 75.000 tweets. Dat terwijl de absolute kijkcijferpiek bij de eedaflegging rond 2 uur was. Twittervolume in de ochtend lag gek genoeg bijna 100% hoger dan rond de eed (ruim 38.000).
- In 29 landen praatten er actief tweeps mee. Naast de Antillen deed vooral Vlaanderen, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Turkije, Indonesie en natuurlijk Argentinië enthousiast mee.
- De Vlamingen waren ons bijzonder goed gezind met een zeer hoge intensiteit en positiviteit in tweets.
- Niet verrassend dat de invloed van Belgische tweeps toeneemt als het gaat om de jurk van Natan. Wel opvallend dat invloedrijke Argentijnse tweeps het overnemen als Maxima zich vertoont in die jurk van @JanTaminiau: "Que lindo".
- @HilmarMulder komt als meest invloedrijke fashiontweep van Nederland uit de bus.

Merken ondervertegenwoordigd
Opvallend genoeg: de rol van merken was marginaal. Een inhaakadvertentie - die er voldoende waren - is blijkbaar nog geen word of mouth en nog geen top of mind positie. De meest genoemde merken zijn de merken die daadwerkelijk een rol speelden op 30 april en niet de adverterende partijen.

Denk aan NS en Connexxion - die bussen inzette om hoogwaardigheidsbekleders af te leveren bij de Nieuwe Kerk. Ook HEMA werd genoemd, vooral vanwege de vermaarde oranjetompoezen en de de teleurstelling omdat sommige vestigingen dicht waren en mensen hun favoriet moesten missen. De biermerken kwamen gek genoeg nauwelijks aan bod en hielden zich afzijdig.

Onderzijde Infographic Endeca

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies