Consumenten willen een betere wereld en minder marketingonzin

Vorig artikel Volgend artikel

De consument van nu wil een eenvoudig, duurzaam en zelfvoorzienend leven. De Industriele Revolutie heeft een ontluisterende honger naar meer en meer teweeggebracht. We kochten te veel, aten te veel en gebruikten veel te veel. Steeds meer mensen voelen dat er iets ontbreekt, veel ontbreekt. Bijvoorbeeld controle, zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en een gevoel van saamhorigheid. We zien een verschuiving van het domweg consumeren van alles wat op ons pad komt naar een meer bewuste en doordachte manier van leven.

Consumenten willen een betere wereld en minder marketingonzin

Opruimen, recyclen, ruilen en afwijzen
De economische recessie heeft veel emotie los gebracht - en niet alleen maar negatieve. Ik vind het fascinerend om te zien hoeveel voldoening mensen halen uit het bezuinigen. Na jaren van eindeloze verspilling hebben consumenten er genoeg van. Ze willen zich goed voelen over zichzelf en hun keuzes, 'net genoeg' is goed genoeg. Een stapje terug doen betekent vereenvoudiging, opruimen, recyclen, ruilen en afwijzen. Het is een mentaliteit die diepere bevrediging geeft dan die we in voorafgaande hamsterjaren hebben ervaren. Een voorbeeld uit eigen kring: Ruilplein. Een initiatief van een vriendin die in Utrecht en Amsterdam locaties omtovert tot ruilpleinen waar men kleding en tierelantijntjes met elkaar kan ruilen. Iedereen is welkom, geld is verboden. Ook vertelde mijn kleermaker Hamid dat zijn business sinds de economische crisis floreert. Mensen kopen minder vaak kleding maar laten vaker kleding repareren of aanpassen.

Aankopen met meerwaarde
Het achteloos kopen van spullen was een van onze meest constante bronnen van plezier, het gaf een instant shot geluk, hoe kort dit ook duurde. We zaten gevangen in een duizelingwekkende cyclus van zien-kopen-weggooien. In 2013 nemen mensen de tijd om opnieuw te beoordelen wat hen echt gelukkig maakt. Men denkt nog eens diep na of en waarom te kopen en wikken en wegen de waarde die ze krijgen voor hun geld. Impulsaankopen maken plaats voor weloverwogen aankopen die langdurige voldoening verschaffen, zoals het ondersteunen van lokale ambachtslieden, het delen met minderbedeelden en het beschermen van de planeet. Voor elk 'offer' dat gedaan wordt door de aankoop van een specifieke product, moet ook iets toegevoegd worden. Inspirerend voorbeeld is WeWood, een horlogemerk dat klokjes vervaardigd uit gerecycled hout en een boom terugplant in de natuur voor ieder verkocht horloge.

Belonen van social businesses
Consumenten nemen steeds meer de verantwoordelijkheid om onethische bedrijven af te keuren door hun producten links te laten liggen en actiegroepen op sociale media op te richten. Vervelend voor bedrijven die achteloos omgaan met de maatschappij maar fijn voor ethisch zuivere bedrijven: consumenten belonen hen door bewust te kiezen voor hun producten en diensten. Een van de aanjagers op het gebied van positief consumentisme is Carrotmob, een in Californië gevestigde actiegroep die kleine bedrijven beloont wanneer zij maatregelen treffen ter verbetering van hun duurzaamheidsbeleid. Deze beloning houdt in dat Carrotmob een groep vormt die belooft aankopen te doen bij het aangesloten bedrijf wanneer zij hun bedrijf op sociale wijze innoveren. Een buycot dus, een omkering van de traditionele boycot.

Terug naar de natuur
In een steeds kunstmatigere wereld hunkeren mensen naar dingen en ervaringen die echt zijn. We leven in een tijd waarin alles gemaakt kan worden (van thuis geprinte 3D objecten tot gebotoxte wenkbrauwen) en waarin we grotendeels via bits en bytes communiceren. We raken losgekoppeld van de natuurlijke wereld. Al jaren zien we dat steeds meer mensen stromen naar winkels als Marqt, Rio de Bio en andere authentieke winkels met een lokale, duurzame spirit. Ook zien we de natuur vaker terug in de betonnen jungle waarin we leven, initiatieven als Dakboerin en Vertical Gardens maken het beton om ons heen groen.

Het heft in handen
Leven in tijden van snelle verandering en economische onzekerheid heeft consumenten angstig gemaakt. We beseffen dat we geen invloed kunnen uitoefenen op de wereldeconomie maar we verhogen onze mate van persoonlijke controle door het maken van slimmere financiële keuzes. Een studie van Euro RSCG laat zien dat 70% van de respondenten zichzelf als een slimmere consument beschouwt dan een paar jaar geleden, mede mogelijk gemaakt door de nieuwe online instrumenten (vergelijkingssites en sociale netwerken). Verder opmerkelijk: men is niet van plan het gereduceerde uitgavepatroon te verhogen wanneer de economie weer aantrekt, de geldverkwisting van voorheen lijkt voltooid verleden tijd. Websites als AFAS Personal helpen ons ons uitgavepartroon inzichtelijk te maken en geven automatisch bespaartips.

We leven in een onvoorspelbare, snel veranderende, 'connected' wereld met bijna 7 miljard mensen, waarin nieuwe technologieën consumenten in staat stellen nieuwe sociale idealen te communiceren, we bloggen, tweeten en Facebooken. Over wat zinvol is voor ons, over persoonlijke vrijheid, over onze wil om meer gelijkheid op de wereld te brengen, om conflicten te vermijden, en om de planeet te redden van de bevuiling waar we jaren mee weg konden komen.

De consument van nu wil een betere wereld, geen kekke widgets of slim uitgekiende marketingonzin. Denk dus na over hoe ook jouw bedrijf deze nieuwe mentaliteit eigen kan maken. Transformeer stap voor stap naar een social business. Het mes snijdt aan twee kanten: de loyaliteit van medewerkers en klanten groeit terwijl jullie samen de wereld beter maken. 

Meer content

Stefan Harzevoort

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies