Idea challenge zorgt voor snellere en optimale innovatie

Vorig artikel Volgend artikel

Op donderdag 13 december vond de B2B Goes Social plaats bij Nyenrode Business University. Tijdens het symposium sprak Han Gerrits - Professor E-business & IT-industry & CEO bij Innovation Factory over de Idea Challenge. Als je als bedrijf wil werken aan innovatie dan is het van belang dat iedere medewerker zijn ideeën kan delen. Echter blijkt het lastig voor grote bedrijven om alle ideeën van medewerkers te krijgen en deze te verzamelen. 

Als we kijken naar innovatie dan hebben we te maken met Leaders en Followers. Leaders besteden 3 á 4 keer meer tijd in the front-end dan innovatievolgers. Dit betekent dan ook dat hoe meer tijd je bezig bent met de front-end, hoe meer ideeën je realiseert. Om tot één goed idee te komen heb je vele ideeën nodig, zodat hieruit een selectie kan worden gemaakt waarover dan verder gediscussieerd kan worden. Zoals Han liet weten: "Het gaat niet om de ideeën, het gaat om de discussie over de ideeën. Hierdoor brengt iedereen zijn kennis in waardoor alle ideeën samen tot één superidee worden omgezet."

Idea challenge zorgt voor snellere en optimale innovatie

Toch is het vaak zo dat ideeën niet worden gebruikt. Dit komt vaak omdat de chef het er niet mee eens is, en mocht die het er wel mee eens zijn, dan is zijn baas er niet tevreden over. Daarom is het belangrijk dat iedereen meedoet aan de Idea Challenge.

Voorwaarden van een Idea Challenge

- Er moet een kernteam worden samengesteld;
- Er moeten echte bedrijfsproblemen worden aangepakt (geen denkbeeldige problemen)
- Managers en hogere posities moeten actief betrokken zijn (deze personen zijn een voorbeeld voor de andere medewerkers)
- Er moet budget zijn om de beste drie ideeën uit te voeren

1. Participation is key
Tijdens de Idea Challenge is het belangrijk dat iedereen meedoet. Een kleine drempel kan er al voor zorgen dat een medewerker afhaakt. Zorg er daarom voor dat medewerkers weten waarom ze meedoen en dat ze hun ideeën kwijt kunnen op de tijd dat zij dat zelf willen. Oftewel.....

2. Ideeën delen via alle soorten devices
Als je wilt dat iedereen mee kan doen, dan is het voor iedereen belangrijk dat ze hun ideeën kunnen delen wanneer ze dit willen. Op de toilet, in bad, in de trein, in het bos of vanaf andere locaties. Zorg ervoor dat mensen altijd bij hun ideeën kunnen komen en hun ideeën kunnen delen. Zorg er dus voor dat het programma beschikbaar is via de computer, smartphones en tablets.

3. Connect the dots
Zoals hierboven al stond, het delen van vele ideeën is belangrijk zodat mensen over elkaars idee gaan discussiëren. Daarom is Smart Social Software Key ontwikkeld. Door middel van deze software kunnen mensen hun ideeën delen met andere personen die dezelfde interesses hebben. Hierdoor wordt een idee omgezet tot een superidee.
Screen Shot 2012-12-19 at 1.20.23 PM

4. One Global Brain
Doordat iedereen zijn ideeën online deelt met alle andere medewerkers, ontstaat er een globale brein. In dit globale brein komen alle ideeën binnen, en krijgt ieders idee zijn eigen plek. Doordat ieders idee zijn eigen plek krijgt, kan software ervoor zorgen dat ideeën die op elkaar lijken, worden samengevoegd. Medewerkers krijgen dan een notificatie dat er andere ideeën zijn die ze eventueel ook interessant vinden. Hierdoor ontstaan er op een snelle manier discussies over bepaalde ideeën Aan de hand van discussies ontstaat er weer een beter idee uit alle ideeën.

Het voordeel van het globale brein is dat alle ideeën hier samenkomen. Dus ook als je bedrijf zich in verschillende plaatsen of landen bevindt , komt toch alles samen. Hierdoor leren medewerkers hun collega’s kennen die ze wellicht nog nooit eerder hebben gesproken. 
Screen Shot 2012-12-19 at 1.20.10 PM 

5. Het Management Dashboard
Om ervoor te zorgen dat de Idea challenge goed verloopt, is het van belang dat de statistieken in de gaten worden gehouden. Aan de hand van het management-dashboard  kun je bijvoorbeeld zien hoeveel ideeën er gegenereerd zijn, hoe vaak er gestemd is op een idee, wie actieve gebruikers zijn en overige statistieken.

Screen Shot 2012-12-19 at 1.19.58 PM
Om te zorgen voor een snellere innovatie is het belangrijk dat de statistieken er actief uit zien. Maar stel dat de medewerkers niet actief meedoen? Hoe kun je hen dan activeren?

- Laten weten dat hun profiel incompleet is
- Melding sturen dat ze inactief zijn
- Laten weten dat er nieuwe ideeën zijn die gericht zijn op hun interessegebied

Tot slot
Innovatie is voor ieder bedrijf van belang. Juist in deze snelle tijden van technologie moet je als bedrijf ervoor zorgen dat je blijft opvallen en producten / diensten levert die jouw klanten willen zien. Zorg er daarom voor dat je al jouw medewerkers activeert om hun idee te delen. Doe dit niet via de e-mail of via een meeting. Zorg ervoor dat iedereen mee kan doen op ieder moment!

Voorbeelden van resultaten

Meer content

Wouter Kleinsman

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies