Gebruik social media door ondernemers logistiek nog beperkt

Vorig artikel Volgend artikel
Gebruik social media door ondernemers logistiek nog beperkt

Tijd en energie steken in social media in de huidige markt is lef hebben. Zeker als je in de logistiek zit. Het is dan ook niet zo gek dat de helft van deze ondernemers aangeeft helemaal geen tijd te hebben voor social media. Ze twijfelen over het nut en geven aan onvoldoende kennis te hebben. Opsteker: 1 op de 8 gebruikers haalt er al nieuwe opdrachten uit. Dit blijkt uit recent onderzoek onder 566 deelnemers uit de logistiek.

Steeds meer bedrijven in de B2B markt realiseren zich dat investeren in klantrelaties loont, ook al zitten deze klanten minder online. Heb je eenmaal contact, dan levert het in de regel per klant ook meer op dan in de B2C markt. Bedrijven willen naast meer bekendheid dan ook vooral investeren in hun relaties via social media. Linkedin is hierbij het meest populair, gevolgd door Facebook. Directe sales heeft een betrekkelijk lage positie binnen de nagestreefde doelen.

En levert het ook wat op? Voor twee derde van de gebruikers wel. Hiervan meldt 41% dat ze nu bekender zijn en 35% dat ze meer relaties hebben. Een derde heeft nieuwe ideeën opgedaan. Eén op de acht heeft door social media extra opdrachten binnengehaald. Een derde ziet nog geen resultaat.

Hekkensluiter
Het is niet verrassend dat zakelijke dienstverleners (zoals adviseurs in de logistiek) met een gebruik van 80% duidelijk koploper zijn. Ook door verladers wordt social media relatief vaker ingezet. Daarbij hebben groothandelsbedrijven (57%) een streepje voor op productiebedrijven (52%). Vervoerders en logistieke dienstverleners hebben social media nog niet massaal omarmd. Zij zijn hekkensluiter met 41%. Vooral de grotere bedrijven maken op dit moment gebruik van social media. Bij de kleinere bedrijven is de inzet nog beperkt.

Screen Shot 2012-12-06 at 1.24.13 PM
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies