Linkedin: 3+ miljoen NL leden en NL bedrijven populair in Europa

Vorig artikel Volgend artikel
Linkedin: 3+ miljoen NL leden en NL bedrijven populair in Europa

Nederland was 1 van de eerste landen in Europa waar Linkedin buiten de US startte en tot op heden ook 1 van de actiefste. Zo begon Mike Gamson, SVP Global Solutions bij Linkedin zijn netwerklunch voor Nederlandse pers afgelopen donderdag. Linkedin heeft momenteel zo'n 175 miljoen profielen in haar netwerk (waarvan 3 miljoen in NL) maar nog altijd de ambitie om hard verder te groeien. Wat voor sommigen een digitale CV is, is voor Linkedin een netwerk met als doel om mensen productiever en succesvoller te laten zijn.

Vanuit haar netwerkfunctie onderzoekt Linkedin regelmatig verschillende relevante onderwerpen. Het nieuwste onderzoek laat zien dat Nederlandse bedrijven gewild zijn onder Nederlandse EN Europese werknemers. Volgens het onderzoek, onder meer dan 2000 wervingsdeskundigen wereldwijd gehouden, zijn zelfs 8 van de top 10 populaire bedrijven in Europa van Nederlandse bodem. Daarbij is de financiële sector nog steeds in trek en met name grote bedrijven kunnen rekenen op interesse.

Voor deze bedrijven is het werven van talent een belangrijk onderwerp en dat wil Linkedin graag onder de aandacht brengen. Niet geheel zonder reden want in toenemende mate wordt Linkedin ingezet om dit proces te faciliteren. het ziet zichzelf hierbij niet als onderdeel van de traditionele HR/wervingsites maar als innovatie van deze branche. 1 van de doelstellingen daarbij is het terugbrengen van zogeheten "cold calls" naar potentiële werknemers.

Voor 91% van Nederlandse werkgevers is hun werkgevers marketinég al topprioritet, aldus het onderzoek van Linkedin. Zij zullen verder investeren of in iedergeval de investeringen op gelijke hoogte houden. Hetzelfde onderzoek weet tegelijk te melden dat een groot deel (68%) van deze werkgevers niet of nauwelijks onderzoek doet naar het succes van hun marketing effort.

Screen Shot 2012-10-31 at 3.37.10 PM

Gevraagd naar succesfactoren van Linkedin kwamen er geen cijfermatige "Key Performance Indicators" maar eenvoudige doelstellingen en bedrijfswaarden. De klant moet altijd op de eerste plek komen voor alles wat er wordt ontwikkeld. Zelfs als dat impact heeft op het verdienmodel van Linkedin, aldus Mike Gamson.

Over het verdienmodel zelf liet hij weinig los al was wel duidelijk dat 25% daarvan afkomstig is van advertenties. Hij kon ook melden dat de snelle adoptie van mobiel binnen "Linkedinners" grote impact heeft op het bedrijf. In 2012 is het aandeel mobiel gebruik van het Linkedin netwerk zo'n 27% waar het in 2011 nog op 10% lag. Zijn verwachting is dat de learnings vanuit mobiel de komende jaren ook weer terug zullen vloeien naar het traditionele web.

Linkedin is een professioneel sociaal netwerk op zichzelf. En waar het eerder nog mogelijk was om twitter berichten rechtstreeks naar je Linkedin profiel te plaatsen is dat nu door Twitter stopgezet. Daarmee komt de rol van andere sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter, om Linkedin heen op scherp te staan..

Hoe ziet het toekomstig CV van een medewerker er uit als we de inzet op sociale netwerken meetellen? En waar ligt de rol van Linkedin om deze "digitale voetafdruk" meer te integreren in hun diensten en daarmee bedrijfsmodel? Het antwoord werd niet gegeven helaas. De aankoop van Slideshare nog niet lang geleden werd wel besproken als een eerste stap in die richting.

Een belangrijk deel van innovaties binnen Linkedin gaan nu uit naar een verbeterde aggregatie en distributie van relevant nieuws vanuit je netwerk leden. De opinieleiders binnen je netwerk krijgen van Linkedin een podium en jij de bediening wie er in de spotlight staat.

Screen Shot 2012-10-31 at 4.16.08 PM1

Linkedin zit niet stil en heeft als ambitie om de ruwweg 640 miljoen potentiële leden die zij zien in de wereld onderdeel te laten zijn van hun netwerk. Of het hun lukt en of de huidige koers hen er brengt is nog onduidelijk. Dat Linkedin van kleine startup inmiddels is uitgegroeid tot beursgenoteerd bedrijf met meer dan 3000 werknemers lijkt hen in iedergeval genoeg kracht en zelfvertrouwen te geven om nog lang door te gaan.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies