Sociale media campagnes die op het verkeerde moment gelanceerd worden

Sociale media campagnes die op het verkeerde moment gelanceerd worden

Marketeers en adverteerders slagen er nog niet voldoende in om het veranderende shopping-gedrag van het publiek te volgen. Hierdoor worden vele campagnes op het compleet verkeerde moment gelanceerd. Zo blijkt uit een onderzoek van Yesmail Interactive.

De onderzoekers stellen vast dat de favoriete ogenblikken bij de consument om aankopen te doen en een interactie op te zetten met merken, helemaal niet overeenstemmen met de tijdstippen waarop de campagnes worden gelanceerd. Ook wordt opgemerkt dat slechts een beperkt aantal campagnes is gericht op promoties, terwijl dat juist een belangrijke stimulans voor aankopen blijkt te zijn. 

Yesmail Interactive merkt op dat 40% van de online shoppers bij voorkeur aankopen verricht tussen 18.00 uur en 22.00 uur, maar slechts 5% van alle email-campagnes blijkt tijdens dat optimale tijdsvenster gelanceerd te worden.

Ook kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat 60% van de consumenten bij voorkeur een interactie met merken opstart tussen 18.00 uur en 02.00 uur, terwijl 60% van de campagnes in sociale netwerken zoals Facebook, Google+ en Twitter daarentegen worden gelanceerd tussen 10.00 uur en 18.00 uur.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van alle respondenten aangeeft bij online aankopen enigszins tot sterk beïnvloed te worden door sociale media. Ook zegt 32% een product gekocht te hebben onder invloed van een promotie die in sociale netwerken werd aangetroffen.

Verder voert 62% aan mobiele apparaten gebruikt te hebben om de prijzen tussen fysieke winkels en online verkooppunten te vergelijken. Wel wordt aangegeven dat slechts 19 procent van de mobiele apparaten daadwerkelijk geregeld wordt gebruikt om aankopen te verrichten, 76 procent van de consumenten geeft daarbij nog altijd voorkeur aan een desktop.

2064a2496a4207d7890c1c788e1092fc62eb7836_4515_90_90_1Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys. Klik hier voor zijn persoonlijke profiel op Linkedin.

Reacties (4)

    • Kirsten Baane

    Beste Dominique,

    Interessant artikel. Er is mij alleen 1 ding niet helemaal duidelijk, wat betreft onderstaande quote:

    "Yesmail Interactive merkt op dat 40% van de online shoppers bij voorkeur aankopen verricht tussen 06.00 uur en 22.00 uur, maar slechts 5% van alle email-campagnes blijkt tijdens dat optimale tijdsvenster gelanceerd te worden."

    Tussen 06.00 uur en 22.00 uur is een enorm tijdsbestek. Hoe kun je nu met je campagne hier géén rekening meehouden? Is dit verbonden aan dagen of bedoel je van 18.00u -22.00u?

    Dank je wel alvast voor je reply

    Ma 15 okt 2012, 16:54 [reply]

  • Dat moet inderdaad tussen 18.00 en 22.00u zijn, Kirsten.

    Ma 15 okt 2012, 18:13 [reply]

  • Ik heb een ingebouwd wantrouwen tegen marktonderzoeken die het gedrag van aankopen traceren tot de bron van beinvloeding. Zeker als het gaat om hoge percentages zoals hier wordt genoemd dat de helft van de respondenten aangeeft dat Social Media het aankoopgedrag heeft beinvloed. Ik geloof niet in zulke stelligheid. Ik kan bij de aankoop van veel van mijn producten niet aangeven wat mij aangezet heeft tot de aankoop. Ik weet ook dat uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen hun online aankopen centreren rond een handvol dezelfde online shops. Dan kun je niet stellen dat Social Media daarin een rol speelt.

    Ma 15 okt 2012, 22:24 [reply]

  • Ik denk dat er een scheiding moet zijn tussen het moment van beinvloeding en het moment van de aankoop zelf. Ik denk - zonder onderzoek - dat de mensen overdag worden beinvloed, maar dat ze wachten tot ze over hun eigen thuiscomputer kunnen beschikken om daadwerkelijk iets te kopen of nader te onderzoeken.

    Wo 17 okt 2012, 08:17 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines