Sociale media campagnes die op het verkeerde moment gelanceerd worden

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale media campagnes die op het verkeerde moment gelanceerd worden

Marketeers en adverteerders slagen er nog niet voldoende in om het veranderende shopping-gedrag van het publiek te volgen. Hierdoor worden vele campagnes op het compleet verkeerde moment gelanceerd. Zo blijkt uit een onderzoek van Yesmail Interactive.

De onderzoekers stellen vast dat de favoriete ogenblikken bij de consument om aankopen te doen en een interactie op te zetten met merken, helemaal niet overeenstemmen met de tijdstippen waarop de campagnes worden gelanceerd. Ook wordt opgemerkt dat slechts een beperkt aantal campagnes is gericht op promoties, terwijl dat juist een belangrijke stimulans voor aankopen blijkt te zijn. 

Yesmail Interactive merkt op dat 40% van de online shoppers bij voorkeur aankopen verricht tussen 18.00 uur en 22.00 uur, maar slechts 5% van alle email-campagnes blijkt tijdens dat optimale tijdsvenster gelanceerd te worden.

Ook kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat 60% van de consumenten bij voorkeur een interactie met merken opstart tussen 18.00 uur en 02.00 uur, terwijl 60% van de campagnes in sociale netwerken zoals Facebook, Google+ en Twitter daarentegen worden gelanceerd tussen 10.00 uur en 18.00 uur.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van alle respondenten aangeeft bij online aankopen enigszins tot sterk beïnvloed te worden door sociale media. Ook zegt 32% een product gekocht te hebben onder invloed van een promotie die in sociale netwerken werd aangetroffen.

Verder voert 62% aan mobiele apparaten gebruikt te hebben om de prijzen tussen fysieke winkels en online verkooppunten te vergelijken. Wel wordt aangegeven dat slechts 19 procent van de mobiele apparaten daadwerkelijk geregeld wordt gebruikt om aankopen te verrichten, 76 procent van de consumenten geeft daarbij nog altijd voorkeur aan een desktop.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies