Groupon verliest marktaandeel in tweede kwartaal

Vorig artikel Volgend artikel

Bij het zien van de bijgevoegde grafiek lijkt het allemaal mee te vallen, maar toch denken beleggers er niet zo over. De omzet en de winst van kortingsite Groupon vallen volgens deze beleggers tegen, ondanks ze fors zijn toegenomen. De omzet groeide met 45 procent naar 568,3 miljoen dollar, maar analisten hadden 575,3 miljoen dollar gerekend. De netto kwartaalwinst kwam uit op 28,4 miljoen dollar, wat vorig jaar in dezelfde periode nog een verlies van 107,4 miljoen dollar was.

Groupon verliest marktaandeel in tweede kwartaal

De reden waarom het blijkbaar minder gaat met Groupon, is omdat de wisselkoersen de laatste tijd erg ongunstig zijn en de vraag vanuit Europa lager dan ooit was. Dit komt omdat Europeanen minder dure producten en diensten kopen en afnemen. Toch steeg de internationale omzet wel met 31 procent naar 308,2 miljoen dollar. Al met al is de omzetgroei meer te danken aan Groupon Goods, een nieuw onderdeel van het bedrijf dat producten met lage winstmarges zoals huishoudelijke apparatuur verkoopt.

Analisten zijn van mening dat Groupon niet verder zal kunnen groeien op deze markt en dat het bedrijf naar andere oplossingen zal moeten zoeken om succesvol te blijven in de toekomst. Van het beursaandeel is weinig meer over. In november 2011 ging Groupon naar de beurs met een prijs van 20 dollar: de laatste koers van 5,95 dollar per aandeel ligt met zeker 60 procent onder deze prijs. 

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies