Bedrijven vaak niet goed voorbereid op kritiek via sociale media

Vorig artikel Volgend artikel
Bedrijven vaak niet goed voorbereid op kritiek via sociale media

Bedrijven zijn vaak niet goed voorbereid op kritiek via sociale media. Zo blijkt uit een enquête van Ethical Corporation en Useful Social Media bij CEO's en sociale media-experts.

De onderzoekers stelden vast dat 72% van de ondervraagde bedrijven zelf toegeeft onvoldoende voorbereid te zijn op kritiek geuit via sociale media. Daarbij geeft 20% aan geen enkele strategie uitgewerkt te hebben om kritische berichten via sociale netwerken op te volgen. Slechts 15% van de bedrijven zegt zich volledig voorbereid te hebben op het probleem.

"Een grote meerderheid van de chief executives beseft dat de reputatie van het bedrijf gevoelig belangrijker is geworden dan vijf jaar geleden," zo voeren de onderzoekers aan.

"Nieuwe technologieën en sociale media hebben tot een grondige verschuiving geleid in de manier waarop allerhande problemen worden benaderd. Het is voor bedrijven en bedrijfsleiders dan ook noodzakelijk een inzicht te verwerven in de toenemende risico's en mogelijkheden die sociale media vertegenwoordigen."

De onderzoekers stellen dat Facebook door 71% van de bedrijven wordt gebruikt en daarmee het populairste sociale netwerk vormt binnen de zakelijke omgeving, gevolgd door Twitter en LinkedIn (60%), YouTube (40%) en GooglePlus (24%). "Dat komt in het algemeen overeen met het gebruik door de consument en dus ook wellicht met de platformen waar organisaties hun activiteiten zullen willen ontplooien," wordt in het rapport opgemerkt. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies