De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Sina Weibo, de Chinese versie van Twitter, is één van de populairste sociale netwerksites van de wereld. Sommige verhalen die de website heeft veroorzaakt, geven een interessante weerspiegeling van het ‘moderne’ leven in China. De impact van het internet op de Chinese samenleving is veel groter dan in elk ander land op de aarde. Het geeft mensen niet alleen ruimte om zichzelf te uiten – iets wat vanwege politieke redenen voorheen altijd onmogelijk is geweest – maar de toename van microbloggen heeft de impact van het internet nog meer versterkt.
Zhang Xiaoqiu is één van de mensen die Weibo heeft gebruikt om driehonderd honden te redden van hun ondergang. Internetgebruikers hadden een vrachtwagen gespot in de buurt van Beijing waarop honden opgesloten zaten in veel te kleine kooien. Dit kon natuurlijk maar één ding betekenen: de honden waren bestemd voor consumptie in het noordoosten van China, waar het consumeren van honden de normaalste gang van zaken is. Foto’s van de opgesloten honden werden gepost op Weibo en trokken de aandacht van honderden dierenliefhebbers die vervolgens in hun auto’s sprongen om zo snel mogelijk de vrachtwagen te blokkeren. Xiaoqiu was één van hen. Hij en zijn vrouw gingen meteen op zoek naar politie en de lokale overheid, terwijl de andere dierenliefhebbers de chauffeur dwongen om de honden te verkopen. Toen Xiaoqiu en andere dierenliefhebbers ruim 1500 dollar verzamelden, besloot de chauffeur de honden naar de Chinese Dierenbescherming te brengen. Door deze actie is Xiaoqiu vrijwilliger geworden bij de Chinese Dierenbescherming.
Zulke verhalen zijn ontstaan sinds de komst van Weibo. Ook mensen die financiële hulp nodig hebben in het ziekenhuis, kunnen vaak rekenen op donaties. Dit geeft maar weer de kracht van een sociale netwerksite aan waarbij de nadruk op sociaal ligt.
Weibo wordt gehost door de grootste internetportal van China, Sina.com. Weibo heeft inmiddels al meer dan 300 miljoen geregistreerde gebruikers, wat het een serieuze concurrent maakt van Twitter. Het enige verschil met Twitter is dat Weibo volledig in het Chinees is (Kantonees of Mandarijns). Twitter ondersteunt veel meer talen, waardoor de website toegankelijker is voor Chinezen die liever communiceren in Engels.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024