Weibo: de Chinese Twitter die levens verandert

Vorig artikel Volgend artikel
Weibo: de Chinese Twitter die levens verandert

Sina Weibo, de Chinese versie van Twitter, is één van de populairste sociale netwerksites van de wereld. Sommige verhalen die de website heeft veroorzaakt, geven een interessante weerspiegeling van het 'moderne' leven in China. De impact van het internet op de Chinese samenleving is veel groter dan in elk ander land op de aarde. Het geeft mensen niet alleen ruimte om zichzelf te uiten - iets wat vanwege politieke redenen voorheen altijd onmogelijk is geweest - maar de toename van microbloggen heeft de impact van het internet nog meer versterkt. 

Zhang Xiaoqiu is één van de mensen die Weibo heeft gebruikt om driehonderd honden te redden van hun ondergang. Internetgebruikers hadden een vrachtwagen gespot in de buurt van Beijing waarop honden opgesloten zaten in veel te kleine kooien. Dit kon natuurlijk maar één ding betekenen: de honden waren bestemd voor consumptie in het noordoosten van China, waar het consumeren van honden de normaalste gang van zaken is. Foto's van de opgesloten honden werden gepost op Weibo en trokken de aandacht van honderden dierenliefhebbers die vervolgens in hun auto's sprongen om zo snel mogelijk de vrachtwagen te blokkeren. Xiaoqiu was één van hen. Hij en zijn vrouw gingen meteen op zoek naar politie en de lokale overheid, terwijl de andere dierenliefhebbers de chauffeur dwongen om de honden te verkopen. Toen Xiaoqiu en andere dierenliefhebbers ruim 1500 dollar verzamelden, besloot de chauffeur de honden naar de Chinese Dierenbescherming te brengen. Door deze actie is Xiaoqiu vrijwilliger geworden bij de Chinese Dierenbescherming.

Zulke verhalen zijn ontstaan sinds de komst van Weibo. Ook mensen die financiële hulp nodig hebben in het ziekenhuis, kunnen vaak rekenen op donaties. Dit geeft maar weer de kracht van een sociale netwerksite aan waarbij de nadruk op sociaal ligt.

Weibo wordt gehost door de grootste internetportal van China, Sina.com. Weibo heeft inmiddels al meer dan 300 miljoen geregistreerde gebruikers, wat het een serieuze concurrent maakt van Twitter. Het enige verschil met Twitter is dat Weibo volledig in het Chinees is (Kantonees of Mandarijns). Twitter ondersteunt veel meer talen, waardoor de website toegankelijker is voor Chinezen die liever communiceren in Engels.

 

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies