Jongeren hebben last van Social Media Stress

Vorig artikel Volgend artikel
Jongeren hebben last van Social Media Stress

Uit een recent onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij [PDF] blijkt dat jongeren tussen de 13 en 18 jaar lijden aan een serieuze vorm van Social Media Stress (SMS). De Sociale Media blijken met hun subtiele stimuli zoals geluiden, pushberichten, aandacht en beloningen jongeren in hun greep te houden. Jongeren geven aan niet meer zelfstandig te kunnen stoppen, omdat zij bang zijn buitengesloten te raken. Wanneer deze angst ernstige vormen aanneemt kan men spreken van FOMO – Fear of Missing Out.

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij pleit voor een nieuw bewustzijn en betere begeleiding van jongeren. In het kader van het onderzoek lanceert de Academie de landelijke Ikbenoffline.nl-campagne met de eerste officiële Ikbenoffline-dag op zondag 13 mei 2013. Liesbeth Hop, directeur Nationale Academie voor Media & Maatschappij: "Wij hebben ons verdiept in de manier waarop jongeren met Sociale Media omgaan en het bleek dat vooral de angst om dingen te missen en om buitengesloten te raken bij jongeren een enorme druk kan veroorzaken."

"De Sociale Media bezorgen jongeren een sociale verplichting waar zij moeilijk onderuit komen, hen wordt immers continu gevraagd direct te reageren. Hun angst om buitengesloten te raken is logisch, gezien het feit dat jongeren in de leeftijd 13 tot 18 jaar bezig zijn hun eigen identiteit te vormen, waarbij zij de peergroup als maatstaf gebruiken en zich daarmee constant vergelijken. Het is voor hen heel belangrijk zich op de juiste manier te presenteren in de Sociale Media, maar omdat bijna iedereen zich daar 'beter' voordoet, veroorzaakt deze informatie wederom een grote druk om mee te doen en heeft zelfs onzekerheid, onmacht en een lage eigenwaarde tot gevolg."

"Op dit moment worden jongeren hierin niet begeleid. Zij staan er alleen voor, omdat zij de Sociale Media constant bij zich dragen via hun smartphone. Wij vinden het belangrijk dat jongeren op dit punt een nieuw bewustzijn krijgen, waarmee zij de Sociale Media beter kunnen relativeren en niet worden verleid om dwangmatig gedrag te ontwikkelen mede gebaseerd op angst en onzekerheid."

In het kader van het onderzoek lanceert de Academie vandaag tevens de landelijke Ikbenoffline.nl-campagne met een jaarlijkse officiële ikbenoffline-dag op de 2e zondag van mei. De campagne beoogt, met een knipoog, bewustzijn te creëren over het eigen online gedrag bij mensen. Via de site zijn posters, stickers, tafelbordjes en t-shirts te downloaden of te bestellen, die bijvoorbeeld binnen scholen of bibliotheken, maar ook in cafés, restaurants en andere openbare locaties te gebruiken zijn. Dit jaar valt de officiële ikbenoffline- dag op zondag 13 mei 2012.