Wordt u moe van advertentiemoeheid?

Vorig artikel Volgend artikel
Wordt u moe van advertentiemoeheid?

Google AdWords CPC adverteren verschilt van CPC adverteren via Facebook of LinkedIn. Ze lijken misschien heel erg veel op elkaar, maar dat zijn ze zeker niet. Social Media CPC ads raken snel verzadigd dus mocht u van plan zijn Facebook Ads of LinkedIn Ads in te zetten zou ik nu zeker opletten.

Deze blog is niet gebaseerd op meningen van zogenaamde gurus's of van pretentieuze online marketing blogs, maar puur gebaseerd op CPC campagnes die ik heb gedaan in Facebook en LinkedIn. De term advertentiemoeheid is gerelateerd aan hoe lang uw advertentie zal werken. In mijn ervaring komt dit vaker voor in Facebook maar dit zie ik ook steeds vaker voorkomen in LinkedIn.

Ik kan u nu een mooie neerwaartse grafiek laten zien en gebruiken als "voorbeeldcase" om mijn betoog te onderbouwen, maar dat zou ook een willekeurige grafiek kunnen zijn. Advertentiemoeheid bestaat gewoon en hier dient rekening mee te worden gehouden.

Het onvermoeibare Google
In Google land kunt u in vele gevallen tot in de oneindigheid dezelfde advertentie laten zien en toch blijven er mensen op klikken. Ik weet niet wie deze mensen zijn, maar ze zijn er. Gelukkig maar. Zo gek is dit eigenlijk ook niet. Iemand die een zoekmachine gebruikt ervaart uw advertentie als relevant. Mits natuurlijk degene die de AdWords campagne heeft ingesteld weet wat hij doet. Enfin, met Google Ads maken we dus mensen blij. En dit gaat door zolang er geld is. Met zulke hoge volumes actieve zoekers blijft Google uw beste vriend.

In Social Media land zijn de meeste mensen niet direct ergens naar opzoek. In mijn ogen lijken ze meer op de passieve werkzoekende om in arbeidsmarkttermen te spreken. Stel u heeft een goede baan en u komt op een feestje iemand tegen die een betere baan in de aanbieding heeft. Dan gaat u daarover praten, terwijl u eigenlijk daar kwam om een feestje te vieren. In Social Media land zijn mensen dus minder snel geneigd op uw advertentie te klikken. Denk even aan de laatste keer dat u op een advertentie heeft geklikt in Facebook of LinkedIn? Ik weet bijna zeker dat u dit niet meer weet. Denk dan aan hoeveel relevante advertenties er in die tijd aan u voorbij zijn gegaan zonder dat u het heeft gemerkt. De websites die betaald krijgen voor uw klik, in dit geval Facebook of LinkedIn, zullen daarom ook geen advertenties aan u laten zien waar u niet op gaat klikken. Geruchten doen de ronde dat u in Facebook gemiddeld zeven keer een advertentie te zien krijgt. Als u er niet op klikt zal u het niet voor de achtste keer zien. Ik denk trouwens niet dat er een vast aantal is, maar er zal wel een bepaalde waarheid aan kleven. Het zal in ieder geval niet voor altijd worden getoond.

Wat doet u dan?
Als u bovenstaande goed hebt begrepen kunt u het volgende doen:

1. Zorg voor een goed afgebakende doelgroep. Weet dus wie u wilt targeten en doe dat secuur.

2. Bekijk elke dag de voortgang van uw ads, zodat u niet te laat achter komt wanneer uw ads vermoeid raken.

3. Probeer niet teveel te betalen. Bekijk om de zoveel uur uw ad en kijk of u een lager bod wordt aangeboden. Ik merk soms lagere biedingen van soms wel 50% minder!

4. Als uw ads vermoeid zijn geraakt, verander van betaalmethode naar CPM en kies voor de laagste bieding.

5. U ziet uw ads weer tot leven komen!

6. Kijk weer om de zoveel uur of u een lager bod wordt aangeboden. Dit is meestal het geval.

7. Blijf CPM bieden maar hou ook goed in de gaten want ook deze raken op een gegeven moment vermoeid.

8. Als CPM vermoeid zijn geraakt, stoppen die handel.

9. Maak een nieuwe ad en herhaal stappen 1 tot en met 8.

Geloof me dat dit werkt. Social Media adverteren kunt u zelf doen. Maar als u goed heeft gelezen kunt u dit misschien beter door anderen laten doen, zodat u zich kan bezighouden met dingen die u wel leuk vindt!

Deze blog post is geschreven door Vernon Wongsokarijo, SEA consultant binnen het eWerving team van online marketing bureau Expand Online.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies