Wrapp wil met Social Gifting App de Nederlandse markt veroveren

Vorig artikel Volgend artikel

Wrapp, een social gifting app waarmee je Facebook-vrienden digitale cadeaubonnen van bekende merken en winkels cadeau kunt doen, gaat zijn activiteiten uitbreiden naar Nederland. Door de Nederlandse retailers is het al warm onthaald en men is al met meerdere aansprekende merken en winkelketens een samenwerking overeengekomen.

Wrapp maakt het voor smartphonebezitters mogelijk om vrienden en familie met gratis cadeaubonnen van toonaangevende merken te danken, te verrassen of te verblijden. Gemeenschappelijke vrienden kunnen vervolgens via Facebook aan het cadeau bijdragen. Voor retailers biedt Wrapp de mogelijkheid om via friend-to-friend marketing zowel on- als offline traffic (en verkoop) te genereren. Door gebruik te maken van de demografische gegevens van Facebook-gebruikers maakt Wrapp het voor retailers mogelijk om zich op specifieke doelgroepen te richten en verschaft Wrapp de retailers op een geaggregeerd niveau inzicht in specifieke klantgegevens en campagneresultaten.

Sinds de lancering van Wrapp in november 2011 hebben ongeveer 160.000 mensen hun vrienden al meer dan 1,3 miljoen cadeaubonnen cadeau gedaan, die bij meer dan 50 retailers met wie Wrapp samenwerkt worden besteed. Wrapp is opgericht door Hjalmar Winbladh. Dutchcowboys vroeg hem:

Wrapp wil met Social Gifting App de Nederlandse markt veroveren

1. Kan je in 140 tekens uitleggen wat Wrapp is en doet?

"Wrapp let's you give free gift cards to your Facebook friends from top retailers that want to attract new customers."

2. Het is nu gekoppeld aan Facebook. Komt het in de toekomst ook beschikbaar voor andere sociale netwerken, LinkedIn of Twitter bijv.?

"Facebook is wereldwijd erg groot. Momenteel zijn we hard bezig onze dienst in de aankomende maanden te lanceren in 15 grote markten. Maar met Reid Hoffman (mede-oprichter LinkedIn) in onze raad van bestuurder (en als investeerder), is LinkedIn in de niet al te verre toekomst een logische stap. Maar voorlopig hebben we in ieder geval nog genoeg te bereiken met Facebook. Wel moeten we in sommige markten samenwerken met andere sociale netwerken, zoals bijv. Renren in China."

3. Met welke merken en winkelketens zijn jullie in Nederland een samenwerking aangegaan of wil je nog een samenwerking mee aangaan?

"We zijn een social gifting bedrijf. En we houden ervan mensen te verassen en te verblijden. Dus we gaan onze partners nog niet bekend maken, dat zal pas op de dag van de lancering bekend worden. Zodra we een kritieke massa hebben van top retailers in Nederland, nationaal, multi-nationaal, regionaal en een aantal specialistische merken - dan lanceren we onze dienst in Nederland. Dat zal niet morgen al zijn, maar het zit er aan te komen."

4. Wat is het business model, of hoe ga je hier geld mee verdienen?

"Wrapp 's belangen zijn 100% afgestemd op de retailers. Dat betekend dat ze ons geen cent betalen totdat de cadeaubon is ingeleverd om een aankoop mee te doen. Als dat gebeurt ontvangt Wrapp een kleine vergoeding voor de bon, en als mensen waarde toevoegen aan de cadeaubon zal de retailer aan Wrapp nog een klein percentage van dat bedrag betalen."

5. Social gifting staat nog in kinderschoenen. Zijn er al bedrijven of apps die je ziet als concurrentie?

"Er zijn vandaag de dag al een aantal social gifting apps beschikbaar die het mogelijk maken voor vrienden om samen een cadeau voor iemand te kopen. Maar alleen Wrapp start met gratis gift cards van top retailers. Alleen Wrapp is geoptimaliseerd voor smartphones. En  Wrapp de enige social gifting service wiens belangen 100% zijn afgestemd op de retailers. We hebben geen, en ook zullen we nooit een e-commerce business starten die raakvlakken heeft met onze partners. Dat is onze belofte omdat we weten dat een samenwerking in deze business innovatie en het delen van vertrouwelijke gegevens vereist."

6. Wat is de doelstelling voor de Nederlandse markt?

"Nederland wordt een belangrijke markt voor Wrapp. We zijn goed gefinancierd door de venture capital firma's van onze bestuursleden Niklas Zennström, mede-oprichter van Skype en Reid Hoffman, mede-oprichter van het sociale netwerk LinkedIn, 'we are putting our money where our mouth is' door hier significante investeringen te doen om succes voor de Nederlandse retailers te garanderen. We gaan er alles aan doen dat we kunnen om ervoor te zorgen dat we DE social gifting service van Nederland worden."

"Cadeaubonnen geven is nog nooit zo leuk en makkelijk geweest: download de gratis Wrapp-app via Apple's App Store, Android Market of wrapp.com. Login via je Facebook-account en je kunt beginnen met het uitdelen van gratis cadeaubonnen aan vrienden en familie."

Wrapp is inmiddels succesvol gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zweden en zal binnenkort dus ook beschikbaar komen in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Finland, Denemarken, Taiwan en Nederland.

De ondernemers achter Wrapp
Wrapp werd vorig jaar door Hjalmar Winbladh opgericht. Windbladh is onder meer de mede-oprichter van Sendit, de eerste mobiele internetbedrijf waar hij als CEO werkzaam was. In 2006 was Hjalmar Windbladh ook mede-oprichter van Rebtel, het grootste onafhankelijke bedrijf wereldwijd op het gebied van mobiele Voice over IP. Andere Zweedse entrepreneurs die aan Wrapp verbonden zijn: Andreas Ehn (eerste CTO van Spotify), Magnus Hult (speelde een belangrijke rol in de initiële Spotify-technologie en het Spotify-platform), Aage Reerslev (oprichter van de mobiele browser Squace), Leo Giertz (oprichter van Barefoot Hackers, een Zweedse ontwikkelaar van iPhone-applicaties), Fabian Månsson (voormalig CEO van H&M) en Carl Fritjofsson (strategy advisor voor Groupon.se).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies