Niet alle recruiters overtuigd van het nut van social media

Vorig artikel Volgend artikel
Niet alle recruiters overtuigd van het nut van social media

Volgens 55% van de personeelsdirecteuren vormen sociale media geen efficiënt rekrutingsinstrument. Zo blijkt uit een rapport van het rekruteringsbedrijf Robert Half. Verder is men ook niet overtuigd is over de potentie van sociale media om het rekruteringsproces in de toekomst te veranderen. Volgens 63% zullen profielen op sociale netwerken ook in de toekomst niet in de plaats komen van het traditionele CV.

Hoewel sociale media door vele bedrijven op een succesvolle manier zijn ingeschakeld in commerciële projecten, lijkt datzelfde volgens Robert Half voorlopig nog niet te zijn gelukt op het gebied van rekrutering. Ondanks die twijfels, zegt 32% van de ondervraagden toch sociale media te gebruiken om met werkzoekenden te communiceren. Ook blijkt 30% van sociale media gebruik te maken om kandidaten voor vacatures te vinden. Bovendien geeft 22% van de personeelsdirecteuren toe de online profielen van sollicitanten te controleren.

"Verscheidene analisten uiten ook hun twijfels over het onderzoek," merkt het webmagazine Personnel Today op. "Onder meer consulent Gareth Jones van RubakerHR merkt op dat de betrokken bedrijven wellicht nog altijd beroep doen op traditionele methodes of de rekrutering overlaten aan gespecialiseerd bureaus. Werkgevers die sociale media alleen maar beschouwen als een extra platform om banen aan te bieden, geven volgens Jones blijk van een totaal verkeerde sociale mediastrategie en moeten beseffen dat het kanaal een manier is om potentiële kandidaten te engageren en de merkbekendheid te verhogen." Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies