DDMA lanceert Code Social Media Marketing

Vorig artikel Volgend artikel
DDMA lanceert Code Social Media Marketing

Alle leden van DDMA hebben zich unaniem gecommitteerd aan de Code Social Media Marketing [PDF]. Deze Code maakt een begin met het reguleren van reclame- en marketingactiviteiten via social media

De Code moet transparantie in social marketing bevorderen, door te zorgen dat reclame via social marketing als zodanig herkenbaar is. De Code vindt zijn oorsprong in de ethische Code van de Amerikaanse WOMMA en is tot stand gekomen na brede publieke consultatie met de branche via een publiek debat en online discussieforum, de Consumentenbond en de DDMA Commissie Regelgeving.

Het doel van de Code is om zichtbaar te maken wanneer een mening of boodschap die consumenten/klanten over producten verspreiden, via social media of word-of-mouth, zijn ontstaan in het kader van marketingprogramma's. Wanneer een bekende Nederlander bijvoorbeeld betaald twittert over product X, moet hij dat aangeven.

Deze 'gesponsorde meningen' moeten volgens de Code zichtbaar worden gemaakt door middel van hashtags. Denk hierbij aan: vergoeding (#paid), sponsoring (#spon) of het aanbieden van gratis producten (#sample). Onder 'reclame' wordt in de Code zowel positieve- als negatieve berichten over producten of diensten verstaan.

DDMA ziet het als haar taak om via zelfregulering de consument te beschermen, maar ook de marketeer handvatten te geven waarmee zij succesvol marketing kunnen bedrijven. "Het grote voordeel van zelfregulering ten opzichte van wetgeving is dat wij sneller kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. En aangezien de ontwikkelingen binnen social marketing nog niet zijn uitgekristalliseerd zal de Code regelmatig worden geëvalueerd en aangepast waar nodig," aldus Diana Janssen, directeur DDMA.

De Code is wordt op korte termijn ingediend bij de Stichting Reclame Code. Wanneer hij wordt aangenomen, geldt hij voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven.

Wat vinden jullie. Is deze Code echt nodig? 

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies