Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra

Vorig artikel Volgend artikel
Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra

Volgens Klout, een veelgebruikt meetsysteem voor online invloed, is 3FM DJ Michiel Veenstra een van de meest invloedrijke Twitteraars van Nederland. Hoe je dat wordt en wat je daar wel en niet voor moet doen vertelt hij in onderstaand interview. Michiel: "Twitter moet er altijd zijn en gaat altijd door en ik heb geen zin om tweets voor me te houden omdat mensen met een Hyves-mentaliteit er zenuwachtig van worden".

Wie ben je en wat doe je allemaal?
'Ik ben Michiel Veenstra, DJ voor de NTR op 3FM. Ik presenteer elke maandag tot en met donderdag het programma MetMichiel, op vrijdagavond samen met Gerard Ekdom het programma Ekstra Weekend en doe op onregelmatige basis ook wat tv-dingen, zoals de presentatie van Noorderslag en Pinkpop.'

Waar gebruik je Twitter voor?
'Ik gebruik het op meerdere vlakken voor meerdere doeleinden. Het begon vooral als middel om snel op de hoogte te zijn van de bezigheden van vrienden (de welbekende boterham met pindakaas-tweets, die ik nog steeds met veel plezier van hen lees). Toen Twitter groeide en groeide werd het ook een belangrijk instrument om artiesten te volgen (zij die ik leuk vind volg ik, zij die ik niet per se leuk vind maar waar ik wel graag soms wat nieuws op de radio wil melden volg ik niet maar ik check zo nu en dan hun tijdlijn) en vooral: communicatiemiddel met m'n luisteraars. Rechtstreekse vragen probeer ik veel te beantwoorden, links die ik in m'n programma noem Twitter ik en volg tijdens m'n programma altijd een twitter-search op 3FM en Veenstra om ook signalen op te pikken die niet rechtstreeks aan mij gericht zijn.'

Hoe wordt je de meest invloedrijke Twitteraar van Nederland?
'Door de mention kolom altijd te lezen en waar mogelijk ook zoveel mogelijk te beantwoorden, maar ook door met leuke of ter zake doende links te komen die veel worden geretweet zijn volgens mij de belangrijkste peilers. Het aantal mensen dat me volgt is hoog, maar bij lange na niet het hoogste in Nederland, dus daar zit het hem niet (volledig) in. Ik heb wel eens het idee gehad dat het slim kan zijn om iets minder frequent te twitteren om meer volgers te krijgen (kreeg zeker in het begin van de eerste grote massa-toestroom naar Twitter nog wel eens reacties dat ik van mensen de tijdlijn vol liet lopen), maar dat kan het niet zijn voor me. Twitter moet er altijd zijn en gaat altijd door en ik heb geen zin om tweets voor me te houden omdat mensen met een Hyves-mentaliteit er zenuwachtig van worden (ik gebruik die term omdat er vooral heel veel mensen op tilt sloegen toen ik nog op Hyves zat en dit platform begon met het doorplaatsen van tweets naar hun prominenter geplaatste WieWatWaar-feed).'

Gebruik je je Twitter wel eens voor marketing activiteiten?
'Wel voor m'n eigen programma inderdaad. Laten weten dat er een bandje optreedt over vijf minuten, een bijzondere special begint of dat er kaarten voor een concert gewonnen kunnen worden levert bijna altijd wel antwoorden in de trant van ' Oh dan blijf ik nog even luisteren, wilde eigenlijk net de tv aandoen' op. Die mensen heb ik dus gewoon langer vastgehouden, 1 op 1 resultaat. Het heeft geen zin dergelijke dingen zeg een dag van te voren te doen. Twitter is ZO vluchtig dat dat geen effect heeft.
Waar ik soms wel moe van wordt is dat veel mensen het kennelijk niet snappen dat ik enthousiast kan zijn over dingen en merken, zoals bv. Disney, Apple en Sonos. Als ik over 1 van die zaken iets op Twitter zet is er altijd wel weer iemand die meent te moeten vragen hoeveel geld ik daar voor krijg. Niks, dus. Wat niet wil zeggen dat het geen goed idee zou zijn voor die merken: ik heb al heel vaak gezien dat enthousiaste tweets over producten vaak tot aankopen bij m'n volgers leidt. Wat niet wil zeggen dat ik echt voor sponsored tweets opensta: dat vind ik voor een medewerker van de Publieke Omroep niet kunnen.'

Door wie wordt jij beïnvloed?
'Ik deel veel van dezelfde muziek- media- en gadgetpassies met collega @Domien, ik retweet zijn content regelmatig. De blogs van @erwblo zijn ook heel interessant voor bijvoorbeeld het ontdekken van nieuwe netwerken of mashups en ook zijn visie op bloggen/twitteren/googleplussen mag ik graag lezen. Ook heb ik veel aan de betere Disney fansites en sites als iPhoneclub.nl.'

Dit interview werd eerder gepubliceerd op het blog Influentials.nl, dat tevens de lijst van meest invloedrijke Nederlandse Twitteraars publiceerde.

Meer content

Arjan van de Steeg

Arjan is oprichter van Instagram Agency Filter en First, een bureau gespecialiseerd in influencer marketing.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies