Social Media05.08.2011

Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra


interview-met-toptwitteraar-michiel-veen.jpg
interview-met-toptwitteraar-michiel-veen.jpg

Volgens Klout, een veelgebruikt meetsysteem voor online invloed, is 3FM DJ Michiel Veenstra een van de meest invloedrijke Twitteraars van Nederland. Hoe je dat wordt en wat je daar wel en niet voor moet doen vertelt hij in onderstaand interview. Michiel: “Twitter moet er altijd zijn en gaat altijd door en ik heb geen zin om tweets voor me te houden omdat mensen met een Hyves-mentaliteit er zenuwachtig van worden“.

Wie ben je en wat doe je allemaal?
‘Ik ben Michiel Veenstra, DJ voor de NTR op 3FM. Ik presenteer elke maandag tot en met donderdag het programma MetMichiel, op vrijdagavond samen met Gerard Ekdom het programma Ekstra Weekend en doe op onregelmatige basis ook wat tv-dingen, zoals de presentatie van Noorderslag en Pinkpop.’

Waar gebruik je Twitter voor?
‘Ik gebruik het op meerdere vlakken voor meerdere doeleinden. Het begon vooral als middel om snel op de hoogte te zijn van de bezigheden van vrienden (de welbekende boterham met pindakaas-tweets, die ik nog steeds met veel plezier van hen lees). Toen Twitter groeide en groeide werd het ook een belangrijk instrument om artiesten te volgen (zij die ik leuk vind volg ik, zij die ik niet per se leuk vind maar waar ik wel graag soms wat nieuws op de radio wil melden volg ik niet maar ik check zo nu en dan hun tijdlijn) en vooral: communicatiemiddel met m’n luisteraars. Rechtstreekse vragen probeer ik veel te beantwoorden, links die ik in m’n programma noem Twitter ik en volg tijdens m’n programma altijd een twitter-search op 3FM en Veenstra om ook signalen op te pikken die niet rechtstreeks aan mij gericht zijn.’

Hoe wordt je de meest invloedrijke Twitteraar van Nederland?
‘Door de mention kolom altijd te lezen en waar mogelijk ook zoveel mogelijk te beantwoorden, maar ook door met leuke of ter zake doende links te komen die veel worden geretweet zijn volgens mij de belangrijkste peilers. Het aantal mensen dat me volgt is hoog, maar bij lange na niet het hoogste in Nederland, dus daar zit het hem niet (volledig) in. Ik heb wel eens het idee gehad dat het slim kan zijn om iets minder frequent te twitteren om meer volgers te krijgen (kreeg zeker in het begin van de eerste grote massa-toestroom naar Twitter nog wel eens reacties dat ik van mensen de tijdlijn vol liet lopen), maar dat kan het niet zijn voor me. Twitter moet er altijd zijn en gaat altijd door en ik heb geen zin om tweets voor me te houden omdat mensen met een Hyves-mentaliteit er zenuwachtig van worden (ik gebruik die term omdat er vooral heel veel mensen op tilt sloegen toen ik nog op Hyves zat en dit platform begon met het doorplaatsen van tweets naar hun prominenter geplaatste WieWatWaar-feed).’

Gebruik je je Twitter wel eens voor marketing activiteiten?
‘Wel voor m’n eigen programma inderdaad. Laten weten dat er een bandje optreedt over vijf minuten, een bijzondere special begint of dat er kaarten voor een concert gewonnen kunnen worden levert bijna altijd wel antwoorden in de trant van ‘ Oh dan blijf ik nog even luisteren, wilde eigenlijk net de tv aandoen’ op. Die mensen heb ik dus gewoon langer vastgehouden, 1 op 1 resultaat. Het heeft geen zin dergelijke dingen zeg een dag van te voren te doen. Twitter is ZO vluchtig dat dat geen effect heeft.
Waar ik soms wel moe van wordt is dat veel mensen het kennelijk niet snappen dat ik enthousiast kan zijn over dingen en merken, zoals bv. Disney, Apple en Sonos. Als ik over 1 van die zaken iets op Twitter zet is er altijd wel weer iemand die meent te moeten vragen hoeveel geld ik daar voor krijg. Niks, dus. Wat niet wil zeggen dat het geen goed idee zou zijn voor die merken: ik heb al heel vaak gezien dat enthousiaste tweets over producten vaak tot aankopen bij m’n volgers leidt. Wat niet wil zeggen dat ik echt voor sponsored tweets opensta: dat vind ik voor een medewerker van de Publieke Omroep niet kunnen.’

Door wie wordt jij beïnvloed?
‘Ik deel veel van dezelfde muziek- media- en gadgetpassies met collega @Domien, ik retweet zijn content regelmatig. De blogs van @erwblo zijn ook heel interessant voor bijvoorbeeld het ontdekken van nieuwe netwerken of mashups en ook zijn visie op bloggen/twitteren/googleplussen mag ik graag lezen. Ook heb ik veel aan de betere Disney fansites en sites als iPhoneclub.nl.’

Dit interview werd eerder gepubliceerd op het blog Influentials.nl, dat tevens de lijst van meest invloedrijke Nederlandse Twitteraars publiceerde.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Influentials

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

Instagram breidt zijn abonnementsdienst uit. Waar je eerder dit jaar een betaald abonnement kon nemen op het kanaal van een influencer. Nu wordt dit uitgebreid, want populaire Instagram-kanalen kunnen geld vragen voor Re...

Social Media15.07.2022

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

Influencer packaging is niet een alledaagse term die je regelmatig in de marketing voorbij hoort komen. Het is een combinatie van influencer marketing en verpakkingen. Bij influencer marketing draait alles om het perfect...

Social Media14.11.2018

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon

Het is alweer enige tijd geleden dat ik in mijn blog Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue schreef over het "onontgonnen terrein van de online influencers". Hierin noemde ik als voorbeeld het '...

Social Media18.07.2013

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

Dikke mensen horen niet in Abercrombie & Fitch kleding, aldus de CEO van het bedrijf. Hij heeft alle kleding van zijn merk boven maatje Large uit zijn winkels gehaald en verbrand. Omdat zijn kledingmerk niet bedoeld is v...

Social Media15.05.2013

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

PeerReach sinds vandaag toegankelijk voor iedereen

Meten is weten, dus zijn we allemaal naarstig op zoek naar tools, websites en andere slimme trucjes om de online invloed van mensen te beoordelen. Hoewel Klout min of meer de standaard lijkt te zijn geworden om online in...

Online13.04.2012

PeerReach sinds vandaag toegankelijk voor iedereen

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag