Marketeers ontevreden over meetinstrumenten sociale media

Vorig artikel Volgend artikel
Marketeers ontevreden over meetinstrumenten sociale media

Social media heeft een diepgaand effect op de grote marketeers, maar het platform creëert ook een belangrijke paradox. Social media lijkt onvoldoende te kunnen inspelen op de vraag van de marketeers naar betere meetinstrumenten en analyses. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus RWS/US en Web Liquid. Slechts 23 procent van de marketeers blijkt tevreden te zijn met de kwaliteit van de instrumenten die op dit ogenblik worden aangeboden om de conversaties in sociale media te monitoren.

Uit het onderzoek blijkt dat 95 procent van de marketeers het belangrijk vindt om de conversaties van de consumenten in sociale media te kunnen opvolgen. Er wordt aan toegevoegd dat 74 procent die conversaties ook daadwerkelijk opvolgen.

Bovendien geeft 63 procent aan in de toekomst het meten van de prestaties van hun merk in sociale media nog verder te willen opdrijven. Het is volgens de onderzoekers dan ook een probleem dat de beschikbare meetinstrumenten niet aan de verwachtingen voldoen.

Er wordt wel aangevoerd dat de tevredenheid over meer gesofisticeerde betaalde meetinstrumenten bij de respondenten dubbel zo hoog ligt dan over de gratis toepassingen die op het internet worden aangeboden. "Mond-aan-mond reclame biedt vanouds fundamentele inzichten over consumenten en merken," aldus Matt Cronin, oprichter van Web Liquid. "Dat blijft ook in het digitale tijdperk gelden en er is een brede waaier aan instrumenten beschikbaar om die activiteiten op te volgen, maar marketeers hebben meer gesofisticeerde toepassingen nodig om optimaal te kunnen inspelen op het medium." (Via)

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies