Kwart Nederlanders zit op Facebook of Hyves tijdens werktijd

Vorig artikel Volgend artikel
Kwart Nederlanders zit op Facebook of Hyves tijdens werktijd

Het bericht dat Nederlanders steeds actiever zijn op internet lijkt haast een open deur. Boeiender is om te weten wat nu precies online zijn betekent, met welke middelen en welke rol speelt social media hierin. Volgens de zojuist gepubliceerde Online Barometer 2011, een onderzoek uitgevoerd door Synovate in opdracht van internetprovider Online, zou de toename vooral komen door de mobiliteit van internet als gevolg van technologische ontwikkelingen. denk hierbij aan draadloos internet en laptops, smartphones en tablet computers zoals de iPad.

Opvallend in het onderzoek, of juist niet, zijn Nederlanders online actiever maar blijft de tijdsbesteding zelf nagenoeg gelijk als in 2010. Gemiddeld zijn Nederlanders dagelijks 109 minuten - een kleine 2 uur - online. Internet wordt steeds vaker geraadpleegd om snel informatie in te winnen en te communiceren.

Hoewel de desktop van de PC nog steeds het meest gebruikte apparaat is om mee te internetten (76%), daalt hij in populariteit, met 5%. 72% van de Nederlanders gaat inmiddels online met een laptop of tablet, een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Dit past binnen de groeiende behoefte om informatie letterlijk binnen handbereik te hebben. Léon Toet, commercieel directeur Online: “Het zal niet lang meer duren dat laptop en tablets de PC qua populariteit inhalen. Met de komst van draadloos internet en tablets is de invulling van de informatiebehoefte veranderd. Een behoefte aan onbeperkte toegang tot het internet, zowel thuis als onderweg. Door de technologie is dat mogelijk en zal die behoefte meer en meer toenemen.
 
Bijna acht op de tien Nederlanders gaat elke dag op internet, gemiddeld 109 minuten lang. Dit zijn op jaarbasis omgerekend bijna vier weken non-stop. Een leven zonder internet is zelfs voor twee derde ondenkbaar.
 
Internet via mobiele telefoons en smartphones is significant gestegen, een groei in gebruik van 10%. Waar vorig jaar nog één op de vijf Nederlanders gebruik maakte van mobiel internet, is dat nu één op de drie. Ook nieuwssites worden steeds vaker bezocht op de mobiele telefoon: vorig jaar was dat nog 8%, dit jaar laat bijna een verdubbeling zien. Plekken waar meer gebruik is gemaakt van mobiel internet zijn: openbaar vervoer, horeca, maar ook op de camping.
 
Door de mobilisering van het internet zijn Nederlanders frequenter gaan communiceren per e-mail maar vooral ook via sociale media, zoals Facebook en Hyves. Een sterke stijging in het internetverkeer op sociale netwerken is zichtbaar ten opzichte van vorig jaar, van 21% naar 31%. De meerderheid bekijkt minimaal één keer per week hun sociale media, voor 13% is dit zelfs meerdere malen per dag. Gemiddeld genomen zijn Nederlanders 12 keer per maand ‘sociaal’ op internet. De eigen computer (94%) is het populairst in het gebruik voor sociale media, gevolgd door de computer op het werk (23%), smartphone (22%) en tablet (4%).
 
Top 10 dagelijkse internetactiviteiten :


De jaarlijkse Online Barometer is uitgevoerd onder 1.000 respondenten van 18 jaar en ouder. De vragen richtten zich op de trends en ontwikkelingen op het gebied van internet in Nederland. Online publiceerde in 2010 ook een onderzoek naar trends en ontwikkelingen op het gebied van internet. Dit onderzoek is daar een vervolg op.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies