Social Media20.07.2011

Ik ben geen Social Media expert (deel 2)


ik-ben-geen-social-media-expert-deel-2.jpg
ik-ben-geen-social-media-expert-deel-2.jpg

In mijn vorige blog “Ik ben geen Social Media expert” vertelde ik enthousiast over het linken naar anderen, het schrijven van een blog en het tweeten van inspirerende quotes.

Hierdoor ben ik nog geen expert, maar inmiddels wel zover dat ik mijn ervaringen graag wilde delen. Er kwamen nogal wat reacties op af welke je kunt teruglezen in deel 1.
Voor mij was het in ieder geval een reden om nog scherper te kijken naar het speelveld, de regels en de spelers. Want de omstandigheden in de “business” zijn allemaal veranderd door tweeting, linken en connecting. En hoe ga je hier mee om als persoon of als bedrijf?

Business Social Media
Graag heb ik het over de “business”, want dat is waar ik Social Media voor inzet. Daarom noem ik het Business Social Media. Want wat wil je uiteindelijk bereiken met je Social Media activiteiten? Business of wil je gewoon meedoen om het meedoen?

Voor mij genoeg redenen om een plan te maken en mezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat is mijn positie in mijn markt?
  • Hoe word ik door klanten waargenomen?
  • Kunnen klanten 24/7 toegang tot mij krijgen door bijv: een bericht te plaatsen?
  • Weet ik wat mijn concurrentie zegt en denkt?
  • Hoe aantrekkelijk ben ik voor mijn klanten?
  • Wat is mijn “waarde” voor klanten en hoe zorg ik dat ik dit dagelijks kan laten zien of voelen, zonder in herhaling te vallen?

Deze vragen helpen me om mijn Social Media focus duidelijk te krijgen voor mijzelf, maar geven ook duidelijkheid aan de buitenwereld.

Onderscheiden en fascineren
Dat betekent continue jezelf afvragen “hoe waardevol ben ik eigenlijk?” en “hoe zorg ik dat ik onderscheidend ben en blijf?”. Dat is niet altijd even makkelijk, want met de ongelooflijke toename van al die communicatie en informatiestromen wordt het steeds lastiger om je te onderscheiden. Een goed plan helpt je hierbij.

Ik heb namelijk geen megabudgetten om continue te adverteren en mijn boodschap op je in te hameren. Marktleiders kunnen dit wel en doen dit ook. Maar ze zijn wel doodsaai en komen hun beloftes zelden na. Denk nog maar eens aan de Youptweets. Daarom liggen er zoveel kansen voor diegenen die zich NU onderscheiden en, naast waarde bieden, je ook fascineren met hun product en service.

Het wordt dus tijd om echt fascinerend te zijn en je te onderscheiden van de massa. Je zult ECHT waarde moeten gaan geven. Maak je eigen Social Media plan en onderscheid je van de massa.

Let op! Binnenkort deel 3 met daarin de onthulling van de echte kracht van Social Media.

Houd het in de gaten!