Social Media06.07.2011

Hoe gaat het met Retail en Facebook?


hoe-gaat-het-met-retail-en-facebook.jpg
hoe-gaat-het-met-retail-en-facebook.jpg

Retailers beseffen dat Social Media een rol van betekenis zouden kunnen gaan spelen in de relatie met consumenten. Met de nadruk op ‘zouden kunnen’, want behoorlijk veel toonaangevende ketens kijken nog steeds de kat uit de boom of weten niet hoe effectief te starten. Ik weet uit ervaring dat er in veel directie kamers nog steeds het beeld bestaat dat alleen webwinkels ‘webcare’ nodig hebben en dat Social Media vooral iets is voor hun eigen schoolgaande kinderen. ‘Geld verdienen doen we met de folder’.

Maar gelukkig zijn er uitzonderingen (zie ook mijn eerdere posts). Een aantal grote Nederlandse winkelmerken heeft niet stilgezeten. Het verloop van de fan-aanwas op de Facebook pagina’s van deze retailers geeft een aardig beeld over de stand van zaken. Onderstaande grafiek toont het aantal volgers van een aantal formules van oktober 2010 tot en met juni 2011 (bron tND Retail). En eerlijk gezegd is er nog weinig reden om over het succes van de daken te schreeuwen. Wanneer het aantal volgers gerelateerd wordt aan het aantal filialen is de Bijenkorf met 1.712 de koploper. Met meer dan 30.000 fans van de Nederlandse Facebook pagina voert HEMA in absolute getallen wel de lijst aan, maar dat zijn per filiaal 79 volgers. HEMA is vooral groot op Facebook omdat het in vergelijking met andere Nederlandse winkelbedrijven met een Facebook pagina, wekelijks het grootste aantal klanten bedient. Overigens is HEMA geen uitzondering in het lage aantal volgers per winkel. Andere retailers die op Facebook hard aan de weg timmeren zoals Hunkemöller of Etos moeten het doen met respectievelijk 51 en 32 volgers per vestiging. Ter vergelijking Victoria’s Secret, ’s werelds meest succesvolle retailer op Facebook, heeft bijna 14.000 volgers per vestiging.

-1251.jpg
-1251.jpg

Bij iedere formule is de strategie en de mate van integratie met de overige kanalen anders. Maar bij het bestuderen van het Facebook ‘Prikbord’ valt het direct op dat interactie en het belonen daarvan direct leidt tot een sterke toename in het aantal volgers. De Bijenkorf heeft dit vooral gedaan rondom haar traditionele Dwaze Dagen en Maffe Marathon terwijl Etos de grootste groei realiseerde met een gratis product actie voor Facebook Fans. De grootste fangroei bij HEMA is afkomstig van de wijze waarop Facebook in folder en nieuwsbrief werd opgenomen. In periodes dat er weinig initiatief is tot interactie is duidelijk zichtbaar de groei terugvalt tot ‘organische’ groei van Facebook. Overduidelijk is dat de nu actieve bedrijven een waardevolle voorsprong in ervaring opbouwen in vergelijking met de passieve concurrenten. Het reageren op vragen, klachten, suggesties en leren welke posts wel en niet effectief zijn, haal je niet uit een boekje maar moet je simpelweg doen. Dit geldt ook voor de keuze in on-line advertentie ondersteuning of het gebruik van tools. Tot verbazing hoor ik geregeld dat er bedrijven zijn die zelf content management tools (laten) ontwikkelen voor Sociale Media. Dit terwijl deze ‘of the shelf’ verkrijgbaar zijn, zelfs specifiek voor het winkelbedrijf ontwikkeld waarbij één pagina voor meerdere talen en landen volstaat.

Wat is de volgende stap als het werven van volgers met leuke acties, spelletjes achter de rug is? In de VS zijn er al heel wat winkelbedrijven die aan F-Commerce doen (webwinkel geïntegreerd de Facebook pagina). Daarnaast zijn regionale folder aanbiedingen, het verkopen van cadeau kaarten en ‘how-to’ communities een waardevol onderdeel van de Facebook pagina. Bij de Nederlandse winkelketens is daar nog maar weinig van te bespeuren. Tot die tijd zijn er veel succesvolle en minder succesvolle probeersels te verwachten waarbij het voordeel en de winkans voor consumenten erg hoog is gezien het aantal volgers. Enkele voorbeelden op dit gebied van de retailers in de grafiek: de felicitatie Birthdaywall met kado van Rituals, Zomerbandjes van Etos, Gratis testproducten bij HEMA, vakantiegeld bij de Bijenkorf of een Summer City Trip voor 2 bij Hunkemöller. En om dan maar af te sluiten met een aloude retail slogan: “vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop