Internet maakt ons allen ondernemer

Vorig artikel Volgend artikel
Internet maakt ons allen ondernemer

De (mobiele) digitale wereld gedreven dwingt bedrijven steeds meer zich op beweging en op de kern van hun toegevoegde waarde te organiseren. 

Met het toenemen van transparantie brengt internet als het ware de cent terug in de business. We moeten weer terug naar het begrip waarom bedrijven eigenlijk bestaan, namelijk dat ze goedkoper

dan de markt samenwerking kunnen organiseren. Echter, omdat de markt door internet steeds goedkoper kan, moeten bedrijven wel het marktmechanisme binnen de muren toelaten ten koste van vaste werkwijzen, structuren  en gestolde processen.  

Hier ligt de reden van het in hoog tempo ver ZP’en (ZP is zelfstandig professional) van de Nederlandse arbeidsmarkt. 

Wie niet gezien is...

Frans van der Reep voorspelde deze omkering al in 2000 en ziet de trend nu snel vorm krijgen. De Flexpool in Nederland is namelijk razend snel aan het groeien. Steeds meer werknemers beginnen nu voor zichzelf, gedwongen door de crisis of uit vrije wil of als symptoom van deze beweging.  

Met dit gegeven dat de flexpool steeds maar groter wordt, groeit de behoefte zeer sterk om als flexwerker een plek te krijgen op het internet waar hij zichzelf goed kan profileren. Immers, ‘wie niet gezien is,  ‘is weg’. Het internet maakt ons allemaal als het ware verkoper en we dienen dus onze eigen ‘branding’ en sales te hand te nemen. Het is niet anders.

Laat zien wie je bent 

In die wereld van de flexpool heeft het geen zin meer je te camoufleren in een job description. Je zult moeten opstaan en laten zien wie je bent ,wat je wilt en wat je kunt. Dat is voor velen van ons een hele stap. Het is niet anders: internet maakt van ons allen ondernemers, of je dat nu leuk vindt of niet.

Linkedin, Facebook zijn op dit moment een paar voorbeelden van open communities waar flexwerkers gevonden kunnen/willen worden door potentiele opdrachtgevers en waar je jezelf als ondernemer kunt profileren.. Maar het gaat zo langzamerhand in Nederland om zo’n groot volume in deze flexpool, dat geldt overigens ook binnen ondernemingen,  dat er ruimte ontstaat voor nieuwe , aanvullende zoekvormen. 

Deze open communities zijn zo langzamerhand vergaarbakken geworden waar iedereen in elke beroepsgroep zich aanmeld en hoopt zo gevonden te worden voor nieuwe opdrachten.

Deze manier van vraag en aanbod bij elkaar brengen is inmiddels aardig ingeburgerd geraakt en de traditionele uitzendbureaus zien daarom ook steeds meer dat hun huidige manier van werken eindig is.

Kijk naar de reisbureaus die bij wijze van spreken al volledig uit het straatbeeld zijn verdwenen. Dit gaat denk ik ook gebeuren met de uitzendbureaus, dat business model is eindig. Ze hoeven niet meer op zicht locaties aanwezig te zijn om hun werknemers naar binnen te lokken. Dit gaat simpelweg allemaal online gebeuren. Monsterboard heeft er een goede business aan. De uitzendbureaus zijn zich hier terdege van bewust en zijn hard bezig om zichzelf te herpositioneren en opnieuw uit te vinden.

Fundamentele veranderingen   

Internet brengt dus fundamentele veranderingen zowel binnen als tussen bedrijven en instellingen als in de maatschappij en op persoonlijk gebied. In de bedrijven veranderen  niet alleen bedrijfsprocessen, maar ook de traditionele ‘rollen’. We zien ketenomkering en –verkorting, vraagsturing, de klant die de leverancier vindt in plaats van andersom. We zien ook de concurrent die een muisklik weg zit. 

Tradities in het bedrijfsleven lijken goeddeels te verdampen en worden vervangen door nieuwe rituelen. Je moet weer goed worden in je vak want authenticiteit en geloofwaardigheid worden doorslaggevend voor succes. Een verandering die ons uiteindelijk meer kwaliteit zal moeten gaan bieden.

Vraag jezelf af? Ben jij er klaar voor!

Menno Rigterink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies