Social Media06.06.2011

Luxemerken voelen zich niet thuis op sociale netwerken


luxemerken-voelen-zich-niet-thuis-op-soc.jpg
luxemerken-voelen-zich-niet-thuis-op-soc.jpg

Luxemerken maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden van sociale netwerken, zo blijkt uit een rapport [PDF] van de Amerikaanse denktank L2 over de activiteiten van de luxemerken op sociale media. Met een score van 175 punten speelt de Duitse autobouwer BMW volgens het rapport het meest efficiënt in op de mogelijkheden die sociale netwerken te bieden hebben, cosmeticamerk Clinique staat op de tweede plaats met 165 punten, gevolgd door Audi (156 punten), Lexus (154 punten) en het cosmeticamerk Bare Escentuals (149 punten).

BMW heeft op Facebook 5,7 miljoen fans en antwoordt op consumenten in verschillende talen,” zo motiveert de denktank de eerste plaats van het Duitse automerk. “Bovendien wordt een duidelijke identificatie gehanteerd van de individuele medewerkers die actief zijn op het sociale netwerk. Bovendien heeft de autobouwer aan het publiek de mogelijkheid geboden om video’s te plaatsen. Inmiddels omvat die beeldbank 26.000 foto’s en 400 videoclips. BMW heeft ook 54 regionale pagina’s gecreëerd.

In het rapport wordt opgemerkt dat slechts 12% van de onderzochte luxemerken een excellent rapport hebben gekregen, terwijl nog eens 26% met een positieve waardering werden gequoteerd. De meerderheid haalde echter scores die variëren tussen zwak en gemiddeld. “De luxesector doet belangrijke investeringen in sociale netwerken, maar slechts een kleine groep slaagt erin om een authentieke band te creëren met het publiek,” aldus Scott Galloway, oprichter van L2.

De top van de lijst:

En onderaan de lijst:

Via