Social Media19.05.2011

“Social Media” dekt lading niet meer.


David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott – de tweede naam ‘Meerman’ is er om hem te onderscheiden van de honderden ‘gewone’ David Scotts – zijn eerste boek publiceerde, in 2007, “The new rules of Marketing & PR”, was het zonder meer revolutionair. Er zijn inmiddels 250.000 exemplaren van verkocht.  En Meerman Scott staat niet stil. In zijn nieuwe boek “Real-Time Marketing & PR, geeft hij aan dat de term ‘real-time’ veel beter past bij wat er nu gaande is, en wat de echte veranderingen zijn. In een dik uur ging hij in op de noodzaak van snelheid, en het achterhaalde geneuzel over ROI.

Volgens Meerman Scott draait het allemaal om real-time communicatie. En dat is een mentaliteit. “Real Time is a mindset, Social Media are the tools.” De huidige generatie mobiele internetters zien zichzelf niet als gebruikers van social media. Ze gebruiken gewoon Facebook, Twitter of MSN. En wat die media gemeen hebben is dat ze mogelijk maken te communiceren in real-time. Die term ‘real-time communicatie’ is daarom een veel betere term om de ontwikkelingen op dit gebied nu te beschrijven.

Een andere belangrijke ontwikkeling die hij ziet is dat er bij social media of real-time communications nog heel vaak vanuit het management gevraagd wordt om de ROI.

“ROI is actually FEAR”. Het is angst. Angst voor het onbekende. Liefst zouden bedrijven zien dat elke activiteit werd teruggerekend naar de meetlatten van vroeger, het aantal sales leads of het aantal clippings. Maar dat kan gewoon niet meer. Net zo min als bedrijven nu nog uitgebreide ROI-berekeningen gaan maken voor het uitrusten van hun medewerkers met mobiele telefoons of smartphones, zou niemand nu nog moeten vragen om een ROI-berekening voor real-time communicatie. Alle business is tegenwoordig real-time. Dat is een gegeven. Dus moet ook je communicatie dat zijn. Zonder real-time communicatie, is er geen business. En als je toch een ROI wilt zien: Meerman Scott heeft berekend dat de beurskoersen van de 28% Fortune100-bedrijven die actief gebruikmaakt van real-time communicatie, stegen met 3%, terwijl de rest van de bedrijven over dezelfde periode daalde met gemiddeld 2%.

Dus een 5% hogere koers van je aandeel. Hoeveel meer ROI wil je zien?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over PR 2.0

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Uit het wereldwijd onderzoek naar vertrouwen van Edelman blijkt dat van alle wereldburgers, Nederlanders het minst vertrouwen hebben in sociale media. De resultaten werden eind januari bekendgemaakt en afgelopen donderda...

Media10.03.2014

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Startupscène zweert bij growth hacking

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat h...

Startups08.02.2013

Startupscène zweert bij growth hacking

Facebook PR op voet van oorlog met media

De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: "Can't live with them, can't live without them". In Nede...

Media19.06.2011

Facebook PR op voet van oorlog met media

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

We hebben er weer eentje. Een 'customer service fuck-up, turning into reputation nightmare'. Misschien herinner je je nog het debacle van United Airlines? United Airlines ruïneerde tijdens het vervoer de gitaar van e...

Media08.06.2011

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google

Afgelopen week werd bekend dat Facebook controversiele tactieken heeft gebruikt om het onderwerp privacy bij zichzelf weg te halen en Google ermee te associeren. Facebook huurde PR-bureau Burson-Marsteller in om verhalen...

Social Media15.05.2011

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google