Nieuwe boek Menno Lanting: IedereenCEO. Over leiderschap in de ConnectedWorld

Vorig artikel Volgend artikel
Nieuwe boek Menno Lanting: IedereenCEO. Over leiderschap in de ConnectedWorld

Organisaties die komende jaren gesloten blijven en de interne verhoudingen en beloningen niet aanpassen, zullen verliezen. Leiders die kennis als macht blijven zien, hun status aan de positie in de hiërarchie en hun leaseauto ontlenen en niet openlijk bijdragen aan de groei van de mensen aan wie ze leidinggeven, zullen steeds minder relevant worden. Uiteindelijk ingehaald door nieuwe leiders. Dat zegt Menno Lanting in zijn nieuwe boek IedereenCEO. Net zoals zijn vorige boek Connect! – inmiddels management boek van het jaar 2011 – ontving ik dit boek pre-release om voor Dutchcowboys te recenseren. 

Dit is een boek over de komende veranderingen binnen organisaties als gevolg van een nieuwe manier van samenwerken, verbinden, innoveren en kennis uitwisselen. Ingezet door ontwikkelingen zoals social media die juist buiten organisaties een grote vlucht nemen. Echte gemeende communicatie wordt gewaardeerd, echte bijdrage wordt vermenigvuldigd, nepheid wordt afgestraft, verschuilen werkt tegen je en ‘deel wat je weet, help wie je kunt, het komt vanzelf terug jouw kant op’. Dit zal steeds meer ook binnen de organisatie gaan gelden. En dat kan best eng zijn voor managers die zichzelf nu gemakkelijk kunnen verschuilen, denken dat ze niet hoeven te delen en verwachten dat men wel luistert wanneer zij iets zeggen. Ze zitten immers al zo lang bij het bedrijf en zijn toch manager? Menno geeft weer wat leiders te wachten staat en de verandering die organisaties zullen gaan doormaken. Een voorproefje:

Menno beschrijft in zijn boek dat organisaties momenteel vooral procesgestuurd zijn. Mensen hebben binnen de kaders van het proces een functie. Werk verandert echter steeds sneller in een dynamische verzameling van bijdragen, meestal binnen verschillende en steeds wisselende projecten. Dit vraagt om een veel dynamischere indeling van werk. Het traditionele, vaste ‘functiedenken’ heeft namelijk als nadeel dat de meeste zaken niet meer uitgevoerd worden door de mensen die het beste, maar door iemand die toevallig op een plek zit waar die taak zich in het proces bevindt. Veel logischer is het wanneer iemand die die taak het beste kan uitvoeren snel gevonden en ingezet wordt. Of sterker: iemand die de taak vanzelf tegenkomt en hem gaat uitvoeren. Dit kan alleen wanneer de organisatie als netwerkorganisatie is opgezet, gebruik makend van sociale netwerken en op basis van uitwisseling via Interne social media. 

Want via Interne Social Media platformen kan men kennis, verwonderingen, ervaringen en bronnen delen, elkaar snel helpen, visie overbrengen en ideeën tot innovatie brengen. Maar het belangrijkste is dat expertise in een zoekopdracht of via een vraag gevonden kan worden. Mensen worden gevonden wanneer ze delen. De beste platformen zijn dus die platformen waarop je mensen kunt vinden ongeacht via welk kanaal zij willen communiceren en delen. Interne Social Media is dus geen tool, maar een platform met een verzameling aan functies en ‘kanalen’. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Jive, SocialText, Lotus en Social Suites op SharePoint inzetten.

Niet alleen het rouleren van kennis en expertise is een mooie winst, maar ook de motivatie van mensen gaat omhoog wanneer zij meer terugkrijgen in ruil voor hun bijdrage. Binnen Het Nieuwe Werken wordt vaak gesproken over tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Echter, om echt te vernieuwen in werk, zijn andere factoren veel belangrijker: vertrouwen geven, bijdragen en initiatief belonen en expertise optimaal inzetten. Hierdoor wordt het ondernemerschap van de medewerker aangewend en een hogere productiviteit bereikt. Deze zaken gaan volgens Lanting steeds meer de boventoon voeren ten koste van managen, sturen en controleren. 

Om in de toekomst te kunenn winnen, moeten organisaties een transformatie ondergaan. De belangrijkste peilers hierbij zijn volgens Menno:

1. Een open, transparante cultuur waarbij medewerkers zich niet kunnen verschuilen en alle bijdragen zichtbaar worden. Waar managers worden afgerekend op hun bijdrage aan het netwerk en hun vermogen om deze te faciliteren. Deze transparantie heeft tot gevolg dat klanten en publiek de organisatie meer zullen vertrouwen. Want de transparante cultuur geldt ook richting consumenten. Waardoor bijvoorbeeld ook negatieve vragen of feedback een kans bieden . om te laten zien dat je niets te verbergen hebt. 

2. Vertrouwen van leiders in medewerkers en van organisaties in hun klanten. Wanneer mensen het vertrouwen hebben dat ze zelf het initiatief kunnen nemen en fouten maken mag, dan ze excelleren. Andersom kunnen leiders alleen maar leiden wanneer zij het vertrouwen genieten van hun medewerkersmedewerkers. Leiders bouwen aan dit vertrouwen door zelf ook veel te delen, open te zijn én bereikbaar te zijn. Social media is hierbij geen doel maar een middel en maakt een intern social media platform een must voor elke middelgrote- tot grote organisaties

3. Delen van visie en inzichten. Leiders kunnen door efficiënt gebruik te maken van (interne) social media veel zichtbaarder worden en zo hun visie delen en bijdrage aan de organisatie zichtbaar maken. De leider stelt zich dan transparant open voor publieke feedback en stimuleert de collectieve denkkracht en creativiteit in de organisatie.

4. Authenticiteit en vakmanschap. Het wordt steeds belangrijker om je te onderscheiden van anderen door specifieke kennis en kunde. Of anders gezegd: vakmanschap wordt belangrijker.Echt zijn is daarbij essentieel. De effectiviteit van advertising zal nog verder dalen, ten faveure van authentieke communicatie door verhalen van mensen zelf. Winnende leiders zullen de kunst verstaan om medewerkers met elkaar en hun klanten te verbinden in steeds wisselende (online) netwerken

Het boek is wat mij betreft een aanrader. Het is compact, goed leesbaar en goed onderbouwd. Het is niet zozeer een boek voor de ‘self exclaimed social media experts’ waarvan er als je de profielen op LinkedIn moet geloven rond de 3000 van zijn in Nederland, hoewel ook zij dit boek zullen waarderen. Het is vooral geschreven voor managers en leiders die willen weten wat de aanstaande veranderingen inhouden, wat de impact ervan is en wat zij ermee kunnen binnen hun organisatie. Het is echter geen kookboek, want kant en klare recepten voor deze nieuwe vormen van organiseren, samen werken en leiderschap zijn er niet. De basispunten zijn wel chrystal clear, en die staan in dit boek krachtig beschreven. 

Iedereen CEO is via Bol te bestellen en te downloaden. Menno Lanting werkt als freelance strateeg en innovator met directies van verschillende bedrijven. Daarnaast is hij als associate verbonden aan het leiderschapsinsitituut de Baak en een aantal business schools.

Ik ken Menno Lanting al een tijd en hebben samen de afgelopen 3 jaar veelvuldig van gedachten gewisseld over bovenstaande. Hij heeft er zijn expertise op leiderschapadvies van gemaakt, ik meer richting de technologie (Rapid Circle levert platformen voor Interne Social Media). En we zien dat die twee hand in hand gaan. En dat leiderschap en technologie zoveel synergie hebben is volgens mij nog nooit voorgekomen.

Menno zal binnenkort zijn visie delen op onze Roundtable Enterprise Social Media.

Wilco Turnhout

Wilco is mede-oprichter van Rapid Circle. Hij is creatief inhoudelijk en blogt over Slimmer samenwerken, Microsoft cloud, Communicatie en Enterprise a...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies