LinkedIn nieuwe diensten: Today en InMaps

Vorig artikel Volgend artikel
LinkedIn nieuwe diensten: Today en InMaps

LinkedIn heeft onder leiding van Deep Nishar, Senior Vice President Products & User Experienc at LinkedIn, een presentatie gehouden over de nieuwe ontwikkelen bij LinkedIn. LinkedIn groeit snel: heeft nu 90 miljoen leden in 200 landen, waarvan meer dan 2 miljoen uit Nederland. En die leden zijn niet de minste, alle belangrijke bedrijven zijn met één of meerdere leden wel vertegenwoordigd op LinkedIn. En op dat netwerk wordt, zoals gebruikelijk op sociale netwerken, veel gepraat, gepost en gezocht (in 2010 meer dan 2 miljard zoekacties naar professionals).

Linkedin heeft in de wereld van de professionals een stevige positie maar zal hard moeten werken om met name facebook op afstand te houden, want ook die zijn met hun wat aggressieve Branche-Out applicatie er natuurlijk geïnteresseerd in om vrienden ook in hun professie aan te spreken, en daarmee toegang te krijgen op de markt van banen, werving en selectie en werkzoekenden.

Dus is LinkedIn de laatste tijd bezig met een stevige upgrading van de diensten en functionaliteit van haar sociale Network. Zo hebben ze de manier om banen te promoten verbeterd. Het zoeken naar bedrijven is sterk uitgebreid. De manier waarop je je account instellingen beheert is aanzienlijk vereenvoudigd en er is de mogelijkheid geschapen om "Skills" aan te geven. Boven op deze uitbreidingen kondigt Linkedin onder de naam van "Looking Ahead" o.a. de volgende productstrategie en nieuwe producten aan: LinkedIn Today en InMap.

Inmap is nog een product uit het laboratorium van LinkedIn. We hebben er op dutchcowboys.nl eerder over geschreven. Het geeft grafisch de connecties weer die je hebt en categoriseert die relaties met kleuren tot een aantal samenhangende netwerken. Het is leuk, geeft absoluut een mooie doorkijk, in onverwachte samenhang, als je al veel LinkedIn vrienden hebt. Hoe nuttig het in de praktijk van het netwerken op LinkedIn wordt, is onduidelijk.

-1116.jpg

Met Today betreedt LinkedIn één van de meest populaire diensten op Internet: het nieuws. Wat we eerder aan Google hebben gezien, en nu bij de sociale netwerken zien gebeuren is, dat door het simpel weg samenbrengen van veel informatie van veel aan elkaar verbonden personen, dat er min of meer automatisch toegevoegde waarde ontstaat. Want nieuws was natuurlijk vroeger het monopolie van de journamisten en verslaggevers, maar nu iedereen, gewapend met camera en smartphone, nieuws kan genereren en publiceren ontstaan er hele andere bronnen van het nieuws.

-1117.jpg

Veel nieuws is bedrijfsnieuws of bedrijfgerelateerd nieuws. Als de leden van LinkedIn massaal over wat er in hun bedrijf gebeurt publiceren, is LinkedIn daarmee ook een ontzaglijke en unieke bron van bedrijfsnieuws. Dit heeft geleid tot - niet zozeer betreffende de vorm - maar wat betreft de inhoud toch een uniek product: LinkedIn Today. Today is uiteraard aan de persoonlijke wensen en interesses van de LinkedIn-gebruiker aan te passen en geeft realtime berichten, waarbij het aantal mensen dat berichten van het netwerk doorstuurt, bepalend is voor wat er aan de bezoeker van Today wordt getoond. Een krant zonder redactie en de journalisten zijn de inside-deskundigen van het bedrijf zelf. Hier wordt het karakter en de effecten daarvan van goede sociale netwerken zichtbaar. Het zal dus ook een bron zijn voor veel nieuws dat elders niet of niet eenvoudig boven water is te halen. LinkedIn Today is ook beschikbaar gemaakt in de applicaties voor de mobiles.

Hier de video van LinkedIn over Today.

Alles wijst er op dat LinkedIn als een netwerk dat individuele professionals ("Connect the world's professionals to make them more productive and successful") aan elkaar verbindt, ook bedrijven aan elkaar wil gaan verbinden. En natuurlijk: nieuws over die bedrijven, vaak van de mensen die er zelf werken, is daarvoor een prachtige middel.

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies