Social Media03.02.2011

Impact social media onbekend bij Nederlandse bedrijven


impact-social-media-onbekend-bij-nederla.jpg
impact-social-media-onbekend-bij-nederla.jpg

Alhoewel twee derde van de Nederlandse organisaties actief is met social media, vindt 44% het moeilijk om de waarde ervan in te schatten voor hun organisatie. De effectiviteit ervan meten, ziet 31% van de respondenten als belangrijke uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek [PDF] naar het gebruik van social media door organisaties, dat is uitgevoerd door SAS, Accenture en Platform Innovatie in Marketing. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ruim 80% van de respondenten geen bedrijfsbrede social media strategie heeft.

De ondervraagde bedrijven zijn vooral bezig met zenden en volgen. Ze gaan nog maar in beperkte mate interactie aan met hun doelgroep. Zo weet 40% niet op welke social media platformen over hun bedrijf en producten wordt gesproken. De respondenten zien interactie wel als het belangrijkste voordeel van social media.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het ontwikkelen van een social media strategie als de belangrijkste uitdaging wordt gezien. Deze strategie ontbreekt nog bij ruim tachtig procent van de respondenten. Toch erkent een ruime meerderheid wel het belang van een strategie. Bedrijven die al beschikken over een social media strategie, zijn veelal ook de bedrijven die de effectiviteit van social media beoordelen met een 7 of hoger. Ook het laten inzien van de waarde aan collega’s en het volledig benutten van de kracht van social media binnen de organisatie, scoren hoog op de lijst van uitdagingen met respectievelijk 34 en 31%.

Om de kracht van social media optimaal te benutten, moeten organisaties niet alleen de juiste dialogen weten te vinden en volgen. Ze moeten deze ook begrijpen en passend beïnvloeden. Pas dan wordt de informatie bruikbaar als input voor marktbewerking en productinnovaties. Dit vraagt wel om een geïntegreerde, bedrijfsbrede aanpak. Social media een plek geven op de managementagenda is daarom van groot belang voor organisaties die hun klantbeeld en -relaties willen verdiepen“, aldus Hetty Boerakker, marketing director van SAS Nederland.

40% van de respondenten wil via social media gegenereerde gegevens integreren met andere marketingtools. Op dit moment is pas 7% hiermee bezig. Deze integratie is van belang voor het effectief promoten van producten, het vinden van nieuwe afzetmogelijkheden en het bewaken van het imago en de reputatie.

De waarde van social media meten

Het onderzoek laat ook een samenhang zien tussen het verkrijgen van budget voor social media en het aantonen van de waarde ervan. De waarde van social media valt lastig aan te tonen als er geen doordachte strategie met meetbare doelen is opgesteld. Het meten van de impact, het monitoren van resultaten en het aantonen van het rendement zijn hierbij cruciaal. Dit blijkt echter voor veel Nederlandse bedrijven nog lastig.

Van de respondenten maakt 46% gebruik van een tool voor social media monitoring. 38% voert helemaal geen analyses uit. Slechts 14% meet de impact van social media conversaties. Nederlandse organisaties staan hiermee duidelijk nog aan het begin van de leercurve.

Verder lezen over Bedrijven

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

Expatfile is een toonaangevend Amerikaans belasting- en financieel technologiebedrijf dat een gebruiksvriendelijk belastingplatform biedt aan Amerikanen die in het buitenland wonen. Het bedrijf heeft een innovatieve oplo...

DC Business29.02.2024

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

Als ondernemer is het erg belangrijk om goed verzekerd te zijn voor potentiële risico’s die op kunnen treden. De kredietverzekering is nog een vrij onbekende verzekering voor ondernemers. Dit is onterecht, omdat deze...

DC Business25.02.2024

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

Kanban: je hebt er misschien weleens van gehoord. Zeker in een corporate omgeving wordt er vaak met Kanban gewerkt. Maar vaak wordt het niet volop ingezet: het is namelijk op veel meer banen van toepassing dan mensen vaa...

Online13.02.2024

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Eind 2023 waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 1,5 miljoen mensen als zelfstandige werkzaam. Het overgrote deel hiervan biedt producten of diensten aan als zzp’er, een zelfstandige zonder person...

DC Business31.01.2024

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!