Social Media01.10.2010

Sociale netwerken genereren minder content


sociale-netwerken-genereren-minder-conte.jpg
sociale-netwerken-genereren-minder-conte.jpg

Het aantal gebruikers van sociale netwerken blijft wereldwijd groeien, maar een aantal andere activiteiten lijken een plafond te hebben bereikt. Dat is de conclusie van een onderzoek gedaan door Forrester. Daarbij wordt opgemerkt dat er duidelijk minder internet-gebruikers content creëren dan in de voorbije jaren.

In de VS is nog 23% van de gebruikers van het sociale internet verantwoordelijk voor de creatie van content. In de EU is dat 14% en in Australië 22%. Dat is telkens een daling van 1% ten opzichte van vorig jaar. In China was er een terugval van 3% tot 41%. In Japan was er wel een groei te zien van 2% tot in totaal 36% maar volgens Forrester is dat een grote uitzondering.

Het gebrek aan groei in sociale creatie vertaalt zich in een gebrek aan nieuwe ideeën, content en perspectieven,” merkt Jacqueline Anderson, analist bij Forrester, op. De onderzoekers merken daarbij op dat 1 op de 3 Amerikaanse internetgebruikers geregeld user generated content bekijkt, maar slechts 10% plaatst zelf nieuw materiaal. Ook wordt opgemerkt dat in Europa 68% van de internetgebruikers beroep doet op sociale technologie, tegenover 61% vorig jaar. Er wordt daarbij echter opgeworpen dat 54% van deze gebruikers louter consument is van blogs en besprekingen, zonder echter zelf content toe te voegen.

Analist Augi Ray merkt echter op dat de cijfers meer genuanceerd zijn dan eerst lijken. “Het feit dat meer dan vijf internetgebruikers in de Verenigde Staten online creatief gedrag vertonen, maakt duidelijk hoe drempelverlagend sociale technologieën zijn“. Hij voegt er aan toe dat marketeers en mediabedrijven hun voordeel kunnen halen uit de verspreiding en het gebruik van sociale content. Ray verwijst daarbij onder meer naar de evolutie bij Twitter, waar de procedures voor het plaatsen van berichten ongewijzigd is gebleven, maar waar het wel beduidend gemakkelijker is geworden om de berichten van anderen te raadplegen. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys