Social Media30.09.2010

Social media inzetten voor charity-doeleinden een nieuwe trend?


social-media-inzetten-voor-charity-doele.jpg
social-media-inzetten-voor-charity-doele.jpg

Wellicht kan de veronderstelling dat het internet maatschappelijke vereenzaming in de hand werkt over anderhalve maand definitief naar het land der fabelen gestuurd worden. Deze week werd namelijk bekend gemaakt dat er op zaterdag 6 november een National Tweetup gepland staat. De eerste ter wereld welteverstaan.

Nu kennen we ‘Tweetups’ – fysieke bijeenkomsten van personen die elkaar via Twitter ontmoet hebben – uiteraard al, die worden al enkele jaren georganiseerd. Maar dat dit gaat gebeuren op zo’n grote schaal in één land (en nog wel in Nederland) is wel uniek, namelijk op 36 locaties. De bijeenkomsten zullen plaatsvinden in kantoorgebouwen, die gratis beschikbaar worden gesteld door Regus Nederland. Dat is in lijn met het thema van deze National Tweetup, dat is namelijk ‘liefdadigheid’.

De bedoeling is dat Twitteraars tijdens deze National Tweetup op de 36 locaties gaan twitteren voor verschillende liefdadigheidsprojecten en goede doelen. Concreet komt dit neer op het zoeken van donateurs en sponsors via Twitter, met als uiteindelijke doel zoveel mogelijk sponsors en donateurs binnen te halen voor de betreffende goede doelen. Hoewel veel social media nog vooral worden gebruikt om vrienden en familie op de hoogte te houden van allerlei persoonlijke bezigheden, vind ik het goed om te zien dat social media in toenemende mate ook voor dit soort doeleinden worden ingezet. Social media als Twitter en Facebook zijn immers bij uitstek geschikt voor het bij elkaar brengen van mensen. Projecten waarbij mensen bij elkaar worden gebracht met als doel de inkomsten van goede doelen te vergroten, hebben we in het verleden ook al enkele keren gezien. Soms met bijzondere resultaten. Een paar voorbeelden:

– 12for12k Challenge
Danny Brown’s ambitieuze doel was om, enkel met behulp van social media, in 12 maanden tijd 12.000 dollar op te halen voor 12 verschillende goede doelen. Via Facebook, Twitter en diverse blogs kwam het project bij steeds meer mensen onder de aandacht, en vloeiden de donaties rijkelijk binnen. In 2009 haalde het project maar liefst 91.275 dollar op. Bovendien werd er in samenwerking met sponsors een Tweet-a-Thon georganiseerd om geld in te zamelen voor de Amerikaanse organisatie Share Our Strength, die binnen 12 uur tijd 15.500 dollar bij elkaar bracht.

– Twestival Global
Vrijwilligers in 202 steden over de hele wereld organiseerden op 12 februari 2009 zogenaamde Twestivals (Twitter-festivals) om twitteraars bij elkaar te brengen voor een leuke avond waarbij geld werd ingezameld voor goede doelen omtrent het thema ‘Water’. Naast Twitter werd Vimeo en Facebook ingezet om het project onder de aandacht te brengen. Het project haalde op die ene dag maar liefst 250.000 dollar op.

– TweetsGiving
De Amerikaanse organisatie Epic Change wilde met het project TweetsGiving de macht van social media aantonen, door te proberen een hoog bedrag aan donaties binnen te halen in 48 uur. Het geld werd opgehaald om uiteindelijk een klaslokaal te kunnen bouwen in een school in Tanzania. Door middel van blogs en Twitter werden binnen korte tijd veel geinteresseerden bij elkaar gebracht en na 48 uur was er een bedrag van 10.000 dollar opgehaald. Ook na deze actie blijft Epic Change proberen geld binnen te halen voor goede doelen via social media.

Bovenstaande voorbeelden, en zo zijn er nog een heleboel te bedenken, laten zien dat social media uitstekend ingezet kunnen worden om mensen overal ter wereld bij elkaar te brengen en op te roepen iets goeds te doen. Of de National Tweetup net zo’n succes gaat worden als bovenstaande voorbeelden moet nog blijken, maar het heeft zeker potentie om te slagen. Mensen vinden het vaak wel leuk om aan iets nieuws deel te nemen en bovendien zijn Nederlanders in het algemeen niet te beroerd om aan goede doelen te doneren. Mocht het een succes worden, dan is dit misschien het begin van een nieuwe trend en zullen er meer national tweetups volgen. We gaan het zien op 6 november.

Bekende Twitterati als Frits Wester, Maurice de Hond en bedenker van het project, Eduard Schaepman (CEO van Regus Benelux), hebben al aangekondigd deel te zullen nemen aan dit project. Mocht je ook interesse hebben, dan kun je je inschrijven op www.nationaltweetup.nl; de National Tweetup volgen kan via @tweetupNL.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag