Social media inzetten voor charity-doeleinden een nieuwe trend?

Vorig artikel Volgend artikel
Social media inzetten voor charity-doeleinden een nieuwe trend?

Wellicht kan de veronderstelling dat het internet maatschappelijke vereenzaming in de hand werkt over anderhalve maand definitief naar het land der fabelen gestuurd worden. Deze week werd namelijk bekend gemaakt dat er op zaterdag 6 november een National Tweetup gepland staat. De eerste ter wereld welteverstaan.

Nu kennen we ‘Tweetups’ – fysieke bijeenkomsten van personen die elkaar via Twitter ontmoet hebben – uiteraard al, die worden al enkele jaren georganiseerd. Maar dat dit gaat gebeuren op zo’n grote schaal in één land (en nog wel in Nederland) is wel uniek, namelijk op 36 locaties. De bijeenkomsten zullen plaatsvinden in kantoorgebouwen, die gratis beschikbaar worden gesteld door Regus Nederland. Dat is in lijn met het thema van deze National Tweetup, dat is namelijk ‘liefdadigheid’.

De bedoeling is dat Twitteraars tijdens deze National Tweetup op de 36 locaties gaan twitteren voor verschillende liefdadigheidsprojecten en goede doelen. Concreet komt dit neer op het zoeken van donateurs en sponsors via Twitter, met als uiteindelijke doel zoveel mogelijk sponsors en donateurs binnen te halen voor de betreffende goede doelen. Hoewel veel social media nog vooral worden gebruikt om vrienden en familie op de hoogte te houden van allerlei persoonlijke bezigheden, vind ik het goed om te zien dat social media in toenemende mate ook voor dit soort doeleinden worden ingezet. Social media als Twitter en Facebook zijn immers bij uitstek geschikt voor het bij elkaar brengen van mensen. Projecten waarbij mensen bij elkaar worden gebracht met als doel de inkomsten van goede doelen te vergroten, hebben we in het verleden ook al enkele keren gezien. Soms met bijzondere resultaten. Een paar voorbeelden:

- 12for12k Challenge
Danny Brown’s ambitieuze doel was om, enkel met behulp van social media, in 12 maanden tijd 12.000 dollar op te halen voor 12 verschillende goede doelen. Via Facebook, Twitter en diverse blogs kwam het project bij steeds meer mensen onder de aandacht, en vloeiden de donaties rijkelijk binnen. In 2009 haalde het project maar liefst 91.275 dollar op. Bovendien werd er in samenwerking met sponsors een Tweet-a-Thon georganiseerd om geld in te zamelen voor de Amerikaanse organisatie Share Our Strength, die binnen 12 uur tijd 15.500 dollar bij elkaar bracht.

- Twestival Global
Vrijwilligers in 202 steden over de hele wereld organiseerden op 12 februari 2009 zogenaamde Twestivals (Twitter-festivals) om twitteraars bij elkaar te brengen voor een leuke avond waarbij geld werd ingezameld voor goede doelen omtrent het thema ‘Water’. Naast Twitter werd Vimeo en Facebook ingezet om het project onder de aandacht te brengen. Het project haalde op die ene dag maar liefst 250.000 dollar op.

- TweetsGiving
De Amerikaanse organisatie Epic Change wilde met het project TweetsGiving de macht van social media aantonen, door te proberen een hoog bedrag aan donaties binnen te halen in 48 uur. Het geld werd opgehaald om uiteindelijk een klaslokaal te kunnen bouwen in een school in Tanzania. Door middel van blogs en Twitter werden binnen korte tijd veel geinteresseerden bij elkaar gebracht en na 48 uur was er een bedrag van 10.000 dollar opgehaald. Ook na deze actie blijft Epic Change proberen geld binnen te halen voor goede doelen via social media.

Bovenstaande voorbeelden, en zo zijn er nog een heleboel te bedenken, laten zien dat social media uitstekend ingezet kunnen worden om mensen overal ter wereld bij elkaar te brengen en op te roepen iets goeds te doen. Of de National Tweetup net zo’n succes gaat worden als bovenstaande voorbeelden moet nog blijken, maar het heeft zeker potentie om te slagen. Mensen vinden het vaak wel leuk om aan iets nieuws deel te nemen en bovendien zijn Nederlanders in het algemeen niet te beroerd om aan goede doelen te doneren. Mocht het een succes worden, dan is dit misschien het begin van een nieuwe trend en zullen er meer national tweetups volgen. We gaan het zien op 6 november.

Bekende Twitterati als Frits Wester, Maurice de Hond en bedenker van het project, Eduard Schaepman (CEO van Regus Benelux), hebben al aangekondigd deel te zullen nemen aan dit project. Mocht je ook interesse hebben, dan kun je je inschrijven op www.nationaltweetup.nl; de National Tweetup volgen kan via @tweetupNL.

Leroy Aznam

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies