Waarom Social Media niet vergeten mag worden

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom Social Media niet vergeten mag worden

Sociale media wordt vooral gewaardeerd door marketeers. Maar het roept ook meerdere vragen in verschillende delen van een organisatie op, ondermeer:

• De directie stelt vragen: “Hoe kunnen we Social Media onderdeel maken van onze strategie? En wie is verantwoordelijk?”
• Marketing mensen vragen: “Hoe kunnen we deze nieuwe kanalen inzetten voor onze boodschap?”
• PR-mensen vragen: “Hoe kunnen we begrijpen en beïnvloeden hoe we als merk worden gezien?
• Verkoop mensen vragen: “Hoe kunnen we nieuwe sales leads vinden?”

Met andere woorden, het zijn veelal de aloude bedrijfseconomische vragen, maar we opereren in een nieuwe omgeving. Een omgeving waar transparantie gevraagd wordt wanneer je succesvol wilt zijn.

Als je voor jouw organisatie verheldering wilt krijgen over de haalbaarheid van een succesvolle inzet van Social Media, dan zou ik beginnen met informatie verzamelen. Die vragen beantwoorden over de mogelijkheden en onmogelijkheden voor je eigen organisatie.

Er zijn teveel bedrijven die maar klakkeloos beginnen zonder te weten waar het toe leidt. Kijk maar eens op Twitter. Er zijn vele inactieve accounts, die waarschijnlijk hoopvol zijn begonnen, maar die met een inactief account geen beste indruk maken. Dus begin informatie te verzamelen over welke kwesties je klanten online praten? Als je een product hebt, zijn er vele vergelijkingssites en fora die over jou product praten. Wat houdt ze bezig? En wat zijn de opmerkingen. Stel jezelf de vraag: “Is dit wat ze echt bezighoudt of is dit alleen online een onderwerp?”. Online hebben we namelijk snel onze mening klaar, maar in de praktijk kan dat wel eens anders zijn.
Welke informatie zoeken ze? Waar vinden ze het? Wie zijn de beïnvloeders in de discussie? De ervaring leert namelijk dat op fora slechts 1 tot 3% ook daadwerkelijk actief is. De rest reageert alleen maar.

Je wilt deze beïnvloeders aan je kant hebben. Hoe doe je dat? Wat voor soort meldingen doen de ronde over ons merk? Wat zeggen mensen over onze concurrentie? Welke sites bezoeken de mensen voor productaanbevelingen en -vergelijkingen. Waar oriënteren zij zich? Geweldig idee dat het allemaal te vinden is, maar wat doe je ermee?

Het klinkt namelijk als veel werk en dat is het ook, maar het goede nieuws is, dat er nieuwe sociale media-instrumenten beschikbaar zijn die dit soort informatie monitoren.

Ik ga ze hier niet allemaal noemen, maar met een gerichte zoekopdracht vind je vele (veelal Amerikaanse) applicaties die je verder helpen. Volgens mij kent iedereen wel de mogelijkheid van Google Alerts, meer bedoeld voor de privé situatie, maar er zijn talloze instrumenten die veel meer kunnen. Nu heb ik het geluk om achter de schermen van Ematters te kijken om te zien welke instrumenten zij hiervoor gebruiken. Ik kan u melden dat de verfijning in de software ongelooflijk is en het volume van de data die je kunt doorzoeken bijna eng wordt - het loopt namelijk in de miljarden en gaat heel ver. Mogelijkheden genoeg, maar zonder de juiste focus heb je er niks aan. Het is dus van belang eerst te weten wat je wilt.

Het is eigenlijk heel eenvoudig, er is een revolutie gaande die organisaties in staat stelt ongelofelijk veel data aan sociale media te ontrekken, die ze in al hun verkoop- en marketinginspanningen kunnen gebruiken

Gewapend met echte feiten en inzichten over klanten, hun gewoontes, en het sociale media landschap, kunnen mensen binnen organisaties een veel grotere kans maken op het ontwikkelen van programma's, die voldoen aan hun zakelijke doelstellingen. Ondanks deze belofte staan veel bedrijven nog aan het begin van deze ontwikkelingen. Men zal eerst binnen de eigen organisatie moeten bepalen welke transparantie vandaag geldt en waar je als bedrijf naar toe wilt. Social media is niet meer weg te denken.

Dus directie, marketing en PR mensen, snel aan de slag.

Menno Rigterink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies