Social media kost bedrijven geld, malware belangrijkste oorzaak

Vorig artikel Volgend artikel
Social media kost bedrijven geld, malware belangrijkste oorzaak

Ondernemingen die hun medewerkers toelaten om op de werkvloer gebruik te maken om sociale netwerken te gebruiken, lopen het risico om hun computer-systemen te infecteren en financiële verliezen te lijden. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het beveiligingsbedrijf Panda Security. De onderzoekers voegen er aan toe dat één op drie kleine en middelgrote ondernemingen wordt geïnfecteerd door malware die opgepikt werd in een sociaal netwerk. Van die groep zou volgenshet onderzoek 35 procent daardoor ook financiële verliezen lijden.

Facebook heeft bij 71,6 procent van de slachtoffers voor malware-infecties gezorgd. Bovendien was Facebook bij 73,2 procent van de gedupeerden ook oorzaak van privacy-problemen. YouTube werd door 41 procent van de slachtoffers aangeduid als een bron van malware-infecties. Twitter was bij 51 procent van de betrokken bedrijven oorzaak van privacy-problemen. Het hoge risico-gehalte bij Facebook heeft volgens de onderzoekers wel te maken heeft met de grote populariteit van de profielensite.

Er wordt aan toegevoegd dat 62 procent van de gedupeerden door problemen op Facebook ook financiële verliezen geleden heeft. Bij sommige bedrijven zou die schade tot meer dan 100.000 dollar zijn opgelopen. "Ondanks de risico's, geeft 62,7 procent van de bedrijven hun medewerkers de toelating om sociale media tijdens het werk te gebruiken voor sociale doeleinden," merkt het magazine eWeek op. "Bovendien laat 69 procent het gebruik van sociale media op bedrijfscomputers na de werkuren toe. Slechts één kwart verbiedt de installatie van applicaties tijdens het werk."

De onderzoekers wijzen er wel op dat 56,9 procent van de kleine en middelgrote ondernemingen een sociaal mediabeleid heeft opgesteld. Daarnaast heeft 24,2 procent plannen om een dergelijk beleid in de volgende zes maand uit te werken. "Dat is een hoopvolle tendens," merken de onderzoekers op. "Een sociaal mediabeleid, gecombineerd met actuele systemen voor netwerkbeveiliging, is noodzakelijk om het risico op problemen en financiële verliezen tot een minimum te beperken." [Bron eWeek/Express]

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies