Social Media13.09.2010

Tweeten @ work: gedragscode social media


tweeten-work-gedragscode-social-media.jpg
tweeten-work-gedragscode-social-media.jpg

Je profiel op LinkedIn updaten, vrolijk tweeten en nog even digg checken tijdens je werk. Leuk en wellicht nuttig voor jou, maar menig manager krijgt er slapeloze nachten van. Althans, dat blijkt uit een recente publicatie van het CNV, de Nederlandse vakbond der vakbonden. Het gaat om een gedragscode met betrekking tot het gebruik van social media in organisaties. De opkomst van social media brengt net als ‘vroeger’, bij de opkomst van e-mail, nieuwe vragen met zich mee; sommigen zien bedreigingen, anderen vooral kansen. Is een social media gedragscode gewenst of overbodig?

Het CNV heeft het ‘Social Media Protocol’ gepubliceerd “…om verschillende denkbeelden over het gebruik van social media in organisaties niet te laten leiden tot misverstanden.” Net als bij de opkomst van internet rijzen er wederom vragen nu het gebruik van social media in organisaties toeneemt. Het CNV kiest een optimistische invalshoek; ze verwacht een waardevolle bijdrage van social media aan organisaties. Gelukkig, want eerdere berichten over werkgevers die het gebruik van sociale netwerken onder werktijd verbieden, stemden mij somber.

Het argument van werkgevers, dat social media aandacht en tijd van werknemers vergen, is valide. Helaas voor de werkgever vormen social media niet de enige verleiding. Ik vind het dan ook onnodig om social media als aparte afleiding te behandelen. Werkgevers moeten hun medewerkers motiveren om resultaten neer te zetten. Hoe zij hier toe komen mogen ze wat mij betreft zelf weten, thuis of ‘op het werk’, met of zonder social media. Het probleem is dat gestelde doelen niet worden gehaald. Dit geldt zowel voor een vulploegmedewerker in de supermarkt als voor de universitair geschoolde kenniswerker. Dat social media daaraan ten grondslag kunnen liggen is best mogelijk, maar het is niet de juiste eenheid van analyse.

Ik vind het initiatief van het CNV wel nuttig, maar om een andere reden. De groep social media gebruikers groeit. Het is handig om werknemers die hun eerste stapjes maken informatie te verschaffen, zodat ze weten waar ze aan beginnen. Niet iedereen is zich er bijvoorbeeld direct van bewust dat onbeschermde tweets volledig openbaar zijn. Iemand die lekker los gaat op Twitter kan zijn werkgever schaden. Dit is relatief eenvoudig te voorkomen met een goede ‘PR 2.0’ manager die aan social media monitoring doet, door simpelweg vriendjes te worden met haar collega’s binnen de netwerken. Mocht het misgaan dan kan zij direct, met het protocol in de hand, een goed gesprek aangaan over vertrouwelijkheid en privacy.

De benaming van het document is ongelukkig gekozen. Het begrip ‘gedragscode’ of ‘Code of Conduct’ suggereert iets wat je opgelegd krijgt, dit past per definities niet bij het vrije, bottom-up internet. Volgens mij zijn hulplijnen, ‘Guidelines’, hiervoor meer geschikt. Intel en Best Buy hebben al hulplijnen opgesteld, voor inspiratie verwijs ik je graag door naar deze documenten. Een ‘hulplijn’ helpt mensen met hun eerste stapjes binnen het openbare Internet. Bij twijfel kan men, eventueel via dezelfde netwerken, in contact te komen met de PR 2.0 manager binnen het bedrijf. Socialer wordt het gebruik van ‘social’ media niet.

Een groeiend aantal organisaties ziet tevens het belang in van een ‘webcare’-team. De gedragscode gaat hier ook op in door te stellen dat medewerkers contact opnemen met de ‘verantwoordelijke persoon of afdeling’, voordat ze werkgerelateerde zaken op internet publiceren. Dit is een intuïtieve oplossing, maar wel broodnodig. Naast publiceren is het ook verstandig om het reageren op (negatieve) publicaties binnen social media te beperken tot de verantwoordelijke persoon. Dit om te voorkomen dat werknemers op eigen houtje te werk gaan en de organisatie van de regen in de drup belandt.

Het CNV stelt de gedragscode ter beschikking aan andere organisaties en ik juich het gebruik ervan van harte toe. De gedragscode is nuttig, maar zoals eerder beschreven zijn niet alle argumenten van werkgevers om hem te gebruiken even sterk. Het is zonde om social media aan je voorbij te laten gaan. Waarbij wel moet worden aangetekend dat de verschillende applicaties hun eigen voor- en nadelen kennen. Uiteindelijk is iedere positieve ‘mention’ gratis reclame voor een merk en dat is de natte droom van menig marketeer.

Voor dit artikel heb ik gebruik gemaakt van suggesties en feedback van Indira Reynaert (@indirareynaert), Anna Sonnemans en Bas Bergervoet. Dit artikel is tevens gepost op www.markajansen.nl

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters