50% van de bedrijven die starten met Social Media hebben geen strategie
Recente
rapporten van Digital Brand Expressions (DBE) (Social Media Without A Parachute) en R2integrated (R2I) (Social Media Survey) in de VS
geven aan dat de helft van de bedrijven starten met Social Media zonder enig plan en/of strategie. Het is overigens moeilijk te bepalen of deze cijfers ook representatief zijn voor Europa.
De ontwikkeling van Social Media loopt nog behoorlijk achter op die in de VS. Ook in Europa zijn er heel wat bedrijven die wel aan de slag willen met Social Media maar het hoofdstuk strategie nog al eens overslaan. Het aanmaken van een Facebook en Twitter account kost uiteindelijk niets, berichtjes plaatsen lijkt ook al eenvoudig, dus waarom zou je veel moeten investeren?

Uit het onderzoek gehouden onder
marketing professionals en beleidsmakers van bedrijven komt naar voren
dat men wel de noodzaak inziet om Social Media in te zetten voor het
bedrijf maar er niet de geldelijke resources voor heeft, of wil
vrijmaken.
Deze laatste is heel herkenbaar want wie gaat het
doen? Is er capaciteit (lees FTE's) beschikbaar binnen een onderneming?
Waar positioneren we het, binnen marketing/sales of juist bij PR
medewerkers en wie is dan verantwoordelijk. Vragen die niet eenvoudig
zijn op te lossen en naarmate ondernemingen groter worden het nog
lastiger maken Social Media te embedden in de strategie van het
betreffende bedrijf.
Voor de inzet van Social Media is het ook de vraag door wie je het beste je kunt laten ondersteunen. Het aantal "Social Media experts" lijkt groot maar weinigen hebben echt ervaring met het daadwerkelijk toepassen van Social Media binnen een (grote) organisatie. Ook de learning-curve van bedrijven blijft nog achter door gebrek aan dedicated medewerkers.
De studie van R2I wijst uit dat bedrijven
welke wel over een strategie beschikken in 35% van de gevallen een
toename van omzet of winst werd geboekt. Daarmee wordt ook aangetoond
dat Social Media geen toverstokje is wat mits goed wordt ingezet ook
direct zal leiden tot verbetering van de bedrijfsresultaten. Iedereen
die meer wil weten over het rapport kan deze aanvragen via de websites van beide bedrijven.
Reageren
Populairste artikelen
Meest gelezen
Laatste reacties
- Maarten: Hee Henk, even off-topic,...
- Marvin de Reuver: @gijsros Leuk,...
- @gijsros: Ik heb het boek zojuist...
- Marvin de Reuver: @iPhone...
- iPhone gebruiker: De enigen die...
- Jeroen: Heb hem nu ook helemaal...
- Daniel Bos: Wat een slecht rapport...
- Jeroen: Volgens mij moet dit...
- Marvin de Reuver: @Danny Dat...
- Rick: @Olav, 'o' dan is het...
Tagcloud
microsoft video google privacy buzz digg linkedin micro-blogging myspace social networks twitter weblog wikipedia yahoo ebook facebook overname social media community enterprise 2.0 social network design bebo orkut netlog mark zuckerberg youtube crowdsourcing dutchcowboys hyves mobile the crowds marketing redesign music viral online faccebook search foursquareVideo Reports
-
: 3056
-
: 6726
-
: 8634
-
: 12092
-
: 18705
-

The Muppets: Bohemian Rhapsody
: 19428
-
: 21022
-
: 17825
-
: 15611
-
: 30167











![Social Media Gebruik - Wat denken Marketeers [DOWNLOAD]](/usr/home/dutchcowboys/cluster/dutchcowboys/web/images/upload/socia-media-strategie_9281_155_90.jpg)
























![Social Media Gebruik - Wat denken Marketeers [DOWNLOAD]](/usr/home/dutchcowboys/cluster/dutchcowboys/web/images/upload/socia-media-strategie_9281_110_59.jpg)





























Reacties (29)
Hoe zit dat bij Nederlands bedrijven. Iemand enig idee?
Wed 14 Jul 2010, 11:41
@Bart
Denk hetzelfde laken een pak
Wed 14 Jul 2010, 11:47
Precies de reden waarom wij al onze adviestrajecten voor online marketing - of het nou om de totale online marketing gaat, om een website of om social media - beginnen met een strategische sessie.
@bart: Wij zien bij Nederlandse bedrijven een omslagpunt - het besef begint te komen dat een goed gefundeerde online strategie van cruciaal belang is voor een hoger rendement uit online marketing. Voor wat betreft de social media zitten veel bedrijven echter nog in de 'learning by doing (of trial and error)' fase. Social media hebben kennelijk hun vaste plaats in de totale online marketingstrategie nog niet veroverd.
Wed 14 Jul 2010, 11:53
Helaas hebben we in Europa en zeker binnen Nederland weinig betrouwbare cijfers. Bureaus die al wat langer aan de slag zijn met Social Media hebben wellicht eigen ervaringscijfers.
Wed 14 Jul 2010, 11:57
Veel bedrijven hebben nog geen site strategie, laat staan dat ze een social media strategie hebben :o
Wed 14 Jul 2010, 12:17
Hoe erg is het om geen social media strategie te hebben als je net komt kijken? Moet je niet eerst vliegles nemen om een vlucht te plannen? M.i. gaat er op dit momenteel verschrikkelijk veel geld op aan plannenmakerij en strategieen zonder dat eerst simpel ervaring is opgedaan met wat social media zijn, wat je er wel/niet mee kunt; zonder eerst zelf ervaring te hebben opgedaan. Begin daar eerst eens mee en bepaal dan je koers, zou ik zeggen.
Wed 14 Jul 2010, 14:37
Zijn er goede boekentips over goede strategieën mbt sociale media?
Wed 14 Jul 2010, 14:44
@Frans Melenhorst. Naar mijn mening erg belangrijk. Zonder doel/doelgroep is het doelloos:
Als je geen doel hebt kun je het succes niet meten en als je doelgroep niet actief is heeft het helemaal geen zin en kan je beter van de zon gaan genieten.
Wed 14 Jul 2010, 14:59
@Jeroen:
Eens als het gaat om doel/doelgroep. Maar is nog wat anders dan strategie. Zonder ervaring en inzicht kom je nooit tot een goed plan; ook niet als dat plan door externe specialisten wordt gemaakt. Je moet volgens mij eerst zelf 'ruiken' aan/spelen met nieuwe fenomenen waar je van denkt dat t commercieel wat kan zijn.
Wed 14 Jul 2010, 15:02
@Frans Melenhorst. Die inzichten krijg je van de specialist en die neem je aan of niet. De ervaring doe je op door er vervolgens mee te beginnen.
Het gevaar in jouw aanpak zit hem in het feit dat de kans bestaat dat je Social Media niet effectief gaat gebruiken. Je gaat bijvoorbeeld Twitteren, maar misschien zit je doelgroep hier niet eens. Het beeld wat dan bij jou kan ontstaan is dat Social Media helemaal niet effectief zijn, terwijl dit eigenlijk ligt aan het gebruik van de verkeerde kanalen (Twitter/Facebook/enz).
Daarnaast kan een verkeerd gebruik ook nog eens gaan zorgen voor teleurstellende ervaring (Twitter gebruiken als vervanger voor RSS, geen call2action, geen volgers analyse)
Dus ja, spelen kan, maar kan wel betekenen dat je vervolgens (onterecht) negatief bevooroordeeld bent.
Wed 14 Jul 2010, 15:17
@ Bart : mijn ervaring leert dat de Nederlandse bedrijven er als volgt voor staan: http://www.bijgespijkerd.nl/social-media/de-stand-van-zaken-rondom-social-...
@Wendy: mee eens, lees mijn bovenstaande artikel maar eens (als je dat nog niet gedaan had :p)
@Ranja: dit wellicht iets voor je (van ondergetekende)? http://www.managementboek.nl/boek/9789081538213/social_marketing_strategie... (komt in september uit :p)
Erg interessante discussie dit. De constateringen die Henk hier beschrijft zijn vrijwel direct vergelijkbaar met wat wij in de dagelijkse praktijk (bij grote en middelgrote) bedrijven meemaken.
Wed 14 Jul 2010, 16:14
Deze uitkomsten bevestigen de uitkomsten van een onderzoek dat ik eind vorig jaar heb gedaan i.s.m. Jungle Minds (http://www.frankwatching.com/archive/2010/02/05/download-social-media -update-2010/). Daaruit bleek dat de meeste bedrijven gewoon beginnen met het inzetten van een flink aantal platforms (Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, etc.) om te ervaren wat de mogelijkheden zijn. Pas als dat gebruik op gang is gekomen, gaat men doelstellingen en strategieën maken.
Dit lijkt me een heel logische volgorde. Het is zoals Frans zegt: je moet leren vliegen om te bepalen waar je heen kunt.
Wed 14 Jul 2010, 16:58
@Sjef ze zijn ook geschreven vanuit eigen ervaringen. Overigens struikelen nog genoeg bedrijven over hun basis internetstrategie of het ontbreken er van.
@Bram, bijzondere volgorde die ik absoluut niet met je deel! Je kunt zeker ervaringen op doen door bepaalde kanalen te ervaren. De risico's blijven echter zeer groot als je zonder enige vorm van strategie begint.
Wed 14 Jul 2010, 17:54
@Henk: tja, dan zijn we het inderdaad niet helemaal eens.
Ik heb voor het onderzoek een flink aantal grote bedrijven geïnterviewd en zij gaven allemaal aan te zoeken naar de mogelijkheden. En dat deden ze vooral door er al wel mee aan de slag te gaan. Vaak passief (monitoring), maar soms ook met voorzichtige newsfeeds via hun twitteraccount, etc.
Door in ieder geval te starten (hoe bescheiden ook), kun je veel beter inschatten wat je er als bedrijf aan hebt.
Ik begrijp de toegevoegde waarde van een strategie als de beste, maar het gevaar van het eerst willen uitwerken ervan is dat er in de tussentijd iets gebeurt waarop je zou willen reageren. Als je de kanalen dan al hebt, scheelt dat enorm.
Vandaar dat veel banken, energiebedrijven, telco's en kabelbedrijven eerst voorzichtig begonnen zijn. Dat kan je overigens ook als strategie zien, en dan zijn we het gewoon wél eens... :)
Wed 14 Jul 2010, 18:51
@Bram Koster en @Sjef Kerkhofs Bedankt voor de links. Dit kan ik goed gebruiken voor mijn onderzoek.
Thu 15 Jul 2010, 10:00
Wellicht dat dit werkboek (pdf, 3MB) ook andere bedrijven dan het onze kan helpen om die Social Madia Strategy wèl vorm te geven: http://www.webguild.org/events/socialmedia/socialmediastrategy.pdf
Thu 15 Jul 2010, 11:20
De voornaamste redenen dat veel bedrijven zelf gaan experimenteren is omdat de drempel erg laag is. Zelf Twitter en Facebook aanmaken is een kwestie van minuten, dus zo gedaan.
Maar als je een huis gaat bouwen, dan ga je toch ook iet zelf eerste even experimenteren? Dat laat je over aan een architect en aannemer, tenzij je dat zelf bent, of ruime ervaring hebt.
In mijn ogen geldt dat hetzelfde voor wanneer je je merk in sociale media wil gaan bouwen.
Aks je dan toch zelf wilt gaan starten, doorloop dan eerst deze stappen, alvorens 'out of the blue' jezelf op Facebook of Twitter te gaan storten:
http://mashable.com/2010/01/14/social-media-strategy-needs/
Thu 15 Jul 2010, 11:23
Op zich heb ik wel een strategie, allen voor de korte termijn. Hij wisselt erg vaak.
Fri 16 Jul 2010, 11:56
Op zich heb ik wel een strategie en een doel met sociale media. Alleen ik merk dat mijn strategie korte termijn is en vaak wijzigt.
Fri 16 Jul 2010, 11:56
Ik lees dat we verschillende visies/routes hebben voor hetzelfde doel. Kunnen beiden werken. @Lourens: voorbeeld van het huis vind ik een goeie, in die zin dat de meesten eerst zelf nadenken en op papier schetsen wat voor huis ze willen, kamers, functies, waar je verder nog aan moet denken als je er een laat bouwen. Kan tijd en geld schelen. Je kunt ook blanco een gesprek met een specialist (architect) erbij halen en met hem het denkproces doorgaan en daarna gaan bouwen. Is zeker ook een weg naar Rome.
@ Jolanda: :-) Ben je wel lekker maximaal flexibel..
Fri 16 Jul 2010, 12:14
Er is een Free Twitter for business ebook, hier te vinden en downloaden: http://bit.ly/9VZgtH
Groet,
Paula
Sat 17 Jul 2010, 12:06
Leuke post en reacties.
Ton van Houten
Thu 22 Jul 2010, 20:08
Social Media inzetten zonder strategie heeft echt geen zin. De argumenten waarom zijn hierboven al ruim aanbod gekomen.
Echter, een strategie schrijven zonder dat je het medium kent heeft ook zo zijn nadelen.
Gun jezelf daarom gewoon de tijd om het 'uit te proberen' maar neem dit dan ook op in je/ een strategisch-plan.
Bijvoorbeeld:
Stap 1. 'leer' 4 weken lang (monitor) de verschillende Social Media instrumenten en bepaal hoe deze een bijdrage kunnen leveren aan je eigen bedrijfsvoering..(de definitie van leer moet je zelf bepalen)
Stap 2. Formuleer heldere doelstellingen (hoofd- en deeldoelstellingen per instrument)
Stap 3. etc..
Mon 26 Jul 2010, 11:50
Interessante post. Ook bedankt voor de handige linkjes in de reacties hierboven!
Mon 26 Jul 2010, 21:11
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de onwetendheid van de strategische top binnen bedrijven. Dat zijn toch vaak senioren die het gebruik van een PC, laat staan Social Media, nog niet helemaal begrijpen of doorgronden.
Tevens komt het ook door de ontastbare voordelen. Het is nog steeds moeilijk om het effect van het gebruik van social media meetbaar te maken. Een vriend van mij is bezig met een onderzoek naar social media. Hij kijkt in hoeverre mensen een product kopen of dienst afnemen naar aanleiding van berichten die op social media verschijnen. Ben benieuwd wat daaruit voort zal vloeien...
Mon 9 Aug 2010, 11:33
@Gijs
Dat kun je wel zeggen, ja. De gemiddelde leeftijd van een Commissaris is 62 jaar. Het "Old Boy"s Network" hè. Ik wed dat het % op bijv. LinkedIn onder de 10% zit en dat meer dan de helft hun secretaresse het profiel laat bijhouden. Men blijft hangen in oude businessmodellen en oplossingen die in/voor de 90's werkten (want daar zit hun ervaring) maar nu niet meer.
Mon 9 Aug 2010, 11:55
@Will Robben,
Dat oude businessmodellen en oplossingen niet meer werken, zou ik niet durven zeggen.
Zolang deze namelijk met genoeg moderne kennis (zoals kennis over invloed van social media op een merk of op verkoop) toegepast worden in oude modellen, denk ik dat het wel degelijk zijn vruchten kan afwerpen.
Ik pleit meestal voor de combinatie van een senior en een junior, die samen werken aan een strategie op het gebied van nieuwe media. De junior heeft de kennis en vaardigheden van moderne communicatiemiddelen en kan die vervolgens met de senior afstemmen.
Ik zou daar best eens een schets van kunnen maken. Van hoe ik dat voor mij zie zeg maar :p
Mon 9 Aug 2010, 16:08
Op dit moment ligt er een kloof tussen de techniek - en de marketing mensen. Het gaat niet alleen over techniek of alleen over marketing maar de integratie van de beide ideeën in een proces.
Dit wordt op dit moment bemoeilijkt door de snelheid waarop social media zich ontwikkeld.
Hiervoor moet je een expert raadplegen om de juiste afstemming te kunnen maken tbv een Social Media Strategie.
Daarnaast speelt de acceptatie van techniek binnen de samenleving een grote rol. In Azie bv, ligt dit acceptatie niveau hoger - waarschijnlijk door de gemiddelde leeftijd - dan in Europa. De gemiddelde manager is daar ook veel jonger.
We zullen in Europa nog wat werk moeten verzetten als het gaat om het optimaal inzetten van Social media binnen bedrijfsprocessen als HRM, Sales en Marketing.
Re.M.I.
Wed 25 Aug 2010, 20:45
@r.e.m.i
het lijkt mij alleen voor grote bedrijven mogelijk om van social media gebruik te maken wanneer het om marketing of hrm-doeleinden gaat. het kost niet alleen veel tijd om social media te monitoren; ook het reageren op mensen kost veel tijd en dus ook geld.
en dan is het nog maar de vraag of het nut heeft om er zoveel tijd en geld in te steken. social media worden vaak de hemel in geprezen door zogenaamde experts, maar bedenk je wel dat dit zeer subjectieve aannames zijn. want zo 'sociaal' zijn deze nieuwe vormen van media nou ook weer niet. bedrijven kunnen dankzij twitter en facebook in no-time door honderden mensen in een negatief daglicht gesteld worden. over deze risico's hoor ik bar weinig. dat is ook de rede dat ik daar veel over praat als mensen vragen wat de meerwaarde is van social media voor en bedrijf. als je alleen monitort kan het meerwaarde bieden. maar als een bedrijf zelf actief social media gebruikt, gaat het bedrijf zich wel degelijk op een gevarenxone bevinden.
Thu 26 Aug 2010, 21:34