Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Recente rapporten van Digital Brand Expressions (DBE) (Social Media Without A Parachute) en R2integrated (R2I) (Social Media Survey) in de VS geven aan dat de helft van de bedrijven starten met Social Media zonder enig plan en/of strategie. Het is overigens moeilijk te bepalen of deze cijfers ook representatief zijn voor Europa.
De ontwikkeling van Social Media loopt nog behoorlijk achter op die in de VS. Ook in Europa zijn er heel wat bedrijven die wel aan de slag willen met Social Media maar het hoofdstuk strategie nog al eens overslaan. Het aanmaken van een Facebook en Twitter account kost uiteindelijk niets, berichtjes plaatsen lijkt ook al eenvoudig, dus waarom zou je veel moeten investeren?
Uit het onderzoek gehouden onder marketing professionals en beleidsmakers van bedrijven komt naar voren dat men wel de noodzaak inziet om Social Media in te zetten voor het bedrijf maar er niet de geldelijke resources voor heeft, of wil vrijmaken.
Deze laatste is heel herkenbaar want wie gaat het doen? Is er capaciteit (lees FTE’s) beschikbaar binnen een onderneming? Waar positioneren we het, binnen marketing/sales of juist bij PR medewerkers en wie is dan verantwoordelijk. Vragen die niet eenvoudig zijn op te lossen en naarmate ondernemingen groter worden het nog lastiger maken Social Media te embedden in de strategie van het betreffende bedrijf.
Voor de inzet van Social Media is het ook de vraag door wie je het beste je kunt laten ondersteunen. Het aantal “Social Media experts” lijkt groot maar weinigen hebben echt ervaring met het daadwerkelijk toepassen van Social Media binnen een (grote) organisatie. Ook de learning-curve van bedrijven blijft nog achter door gebrek aan dedicated medewerkers.
De studie van R2I wijst uit dat bedrijven welke wel over een strategie beschikken in 35% van de gevallen een toename van omzet of winst werd geboekt. Daarmee wordt ook aangetoond dat Social Media geen toverstokje is wat mits goed wordt ingezet ook direct zal leiden tot verbetering van de bedrijfsresultaten. Iedereen die meer wil weten over het rapport kan deze aanvragen via de websites van beide bedrijven.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024