Social Media22.06.2010

‘Help, mijn ouders zitten op Facebook!’


help-mijn-ouders-zitten-op-facebook.jpg
help-mijn-ouders-zitten-op-facebook.jpg

Onlangs vertelde -tijdens een training Social Media- een cursiste annex moeder dat zij bewust op Hyves en Facebook zit om te zien wat haar kinderen uitspoken. Deze monitorfunctie is een aspect van social media dat we bijna zouden vergeten. Het Amerikaanse eMarketer.com vertaalde dit in cijfers op basis van onderzoek onder zo een 1000 jongeren. eMarketer schat in dat in 2009 74,9% van de tieners regelmatig in de sociale netwerken zit. Dit tegen een ingeschat percentage van 78,2% in 2010. Tegen 2014 zou 85,7% van de Amerikaanse tieners in de ‘social’ zijn te vinden. Maar wat als je ouders bij jou in het sociale netwerk zitten?

Tieners blokkeren de toegang voor hun ouders

Tot je begin puberteit bepalen jouw ouders veelal hoe vrij je mag browsen. Web-nannies en afgesloten sites zijn het gevolg. Enkele jaren later lijkt de macht bij de surfende tieners te liggen. Op basis van onderzoek van eMarketer.com (uit juni 2010) geeft maar 54% van de jongeren hun ouders onbeperkt toegang tot hun sociaal netwerk. 9% geeft een beperkte toegang en 34% van de tieners geeft de eigen ouders helemaal géén toegang tot hun sociale netwerk.

Irritatie per leeftijdsgroep

De 13-14 jarigen hebben het meeste last van ‘meekijkende’ ouders in de social. 58% geeft aan het niet te waarderen dat hun ouders meekijken in hun sociale netwerk. In de groep van 15- tot en met 17-jarigen is dit nog maar 45% en bij 18- en 19-jarigen is het gedaald tot 27%. Zo een twintig procent van de tieners geeft aan het leuk te vinden dat hun ouders in het zelfde sociale netwerk zitten. Voor de overigen maakt het niet zoveel uit (‘whatever’).

Interessant is de conclusie dat jongeren opener worden richting hun ouders als de ouders eenmaal zijn opgedoken in hun sociale netwerk

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Hyves

​Tijdmachine: Hyves was Neerlands trots op social mediagebied

Social media, we leven er al zo lang mee dat we bijna zouden vergeten hoe het leven zonder was. Nou ja, tot je het Hyves-profiel van Premier Rutte voor je neus krijgt, dan besef je je weer: Oh ja, zo waren de begindagen...

Social Media23.10.2023

​Tijdmachine: Hyves was Neerlands trots op social mediagebied

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Nostalgie: Kun je je oude CU2-profiel nog teruglezen?

Social media hebben het compleet overgenomen, maar er was een tijd dat we onszelf op het internet uitten door profielen te maken op de voorlopers van sociale netwerksites, namelijk CU2, That’s Me, Sugababes/Superdudes...

Social Media22.02.2022

Nostalgie: Kun je je oude CU2-profiel nog teruglezen?

En Partyflock en Hyves?
Hyves is terug en heet nu Hyven.nl

De dansende banaan, de avatar van Jan Paparazzi, een old school interface en elkaar krabbelen: Hyves is terug. En alles is nog steeds hetzelfde, behalve de url: dat is nu Hyven.nl. Pure nostalgie Hyves is pure nostalgie...

Social Media01.05.2018

Hyves is terug en heet nu Hyven.nl

9 redenen waarom we Hyves missen

22 september was het 12 jaar geleden dat Hyves werd opgericht. Op 2 december 2013 werd de stekker uit Hyves getrokken en we missen Hyves natuurlijk allemaal ontzéttend. We zaten allemaal op Hyves. We krabbelden en tikt...

Social Media24.09.2016

9 redenen waarom we Hyves missen

Ode aan de “dansende banaan” – emoticon van Hyves

Op maandag 2 december verandert Hyves definitief in een games-platform. Dat betekent het einde van Hyves als sociaal netwerk, en daarmee het einde van een tjidperk. Na maandag is het gedaan met pimpen en krabbelen, en da...

Video29.11.2013

Ode aan de “dansende banaan” – emoticon van Hyves

Alleen vandaag kan je nog jouw Hyves content downloaden

Eind oktober werd bekend gemaakt dat Hyves zou gaan stoppen als sociaal netwerk en verder zou gaan als online gaming platform. Op de servers van Hyves stond echter nog meer dan 1 Petabyte aan content van gebruikers. Con...

Social Media29.11.2013

Alleen vandaag kan je nog jouw Hyves content downloaden

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Op 15 augustus 2013 kondigt de grote baas van het Telegraaf Concern (TGM) - Cees van Steijn - aan dat Hyves tot het einde van het jaar de tijd heeft om te bewijzen dat ze winst kunnen maken. Deze spierballen taal van een...

Media03.11.2013

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen