Social Media07.04.2010

Netwerken doen we zo’n 7 uur per maand


netwerken-doen-we-zo-n-7-uur-per-maand.jpg
netwerken-doen-we-zo-n-7-uur-per-maand.jpg

Onderzoeksbureau Multiscope heeft met een online marktonderzoek onder bijna 15 duizend Nederlanders de kennis, houding en het gedrag rondom social media in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat de gebruiksintensiteit van sociale media websites voorlopig nog achter blijft bij de hoge naamsbekendheid. Gemiddeld besteedt men zo’n 7 uur per maand aan sociale online netwerken.

Op dit moment bevindt het gebruik van social media zich in een overgangsfase. De naamsbekendheid is hoog, maar de tijdsbesteding is nog relatief laag. Ook is er een groep die afwachtend is als het gaat om actief deelnemen aan sociale netwerken. Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Slechts 3% kent geen enkele sociale media site, 11% geeft aan van geen enkele sociale media website lid te zijn of een profiel te hebben, 17% zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben.

Hyves en Youtube zijn samen goed voor 70% van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76% van de internet populatie. Wanneer we de huidige gebruikers vragen naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33%) gevolgd door Twitter (+26%). Het verschil tussen ‘kijken‘ en een ‘lidmaatschap‘ is het grootst bij Youtube. Dit komt waarschijnlijk omdat Youtube meer een consumptie- in plaats van een participatie platform is. Daarnaast zouden gebruikers drempels kunnen ervaren bij het zelf publiceren van video.

In het onderzoek is ook gekeken naar de tijd die men besteedt aan online messaging. Dit blijkt aanzienlijk hoger te liggen dan bij social media. Uit het onderzoek blijkt dat men MSN Messenger (26 uur), Google Talk (20 uur) en Ebuddy (11 uur) het meest intensief gebruikt.

De voornaamste reden om social media te gebruiken is om contact te onderhouden met vrienden en familie (74%), als aangenaam tijdverdrijf (45%) en het delen van een hobby of interesse (24%). Daarnaast geeft 15% aan het te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten. Van de respondenten is 61% het oneens met de stelling dat je door het gebruik van sociale media minder ‘echt‘ contact met mensen hebt (neutraal 25%, eens 14%). Ook vinden veel Nederlanders (47%) niet dat met virtuele ontmoetingen afstanden tussen mensen worden vergroot (neutraal 30%, eens 23%).

Verder lezen over Multiscope

Thuiswerkplek: we hebben €400 miljoen uitgegeven aan kantoorproducten

Thuiswerken zijn we toch massaal gaan doen sinds vorig jaar het coronavirus uitbrak. Het was een logische stap om verdere verspreiding van het virus op de bedrijfsvloer tegen te gaan. Maar inmiddels zijn we bijna een jaa...

Online07.02.2021

Thuiswerkplek: we hebben €400 miljoen uitgegeven aan kantoorproducten

Opmars van de e-bike lijkt niet meer te stoppen

Als de verwachtingen kloppen rijden er dit jaar maar liefst 1.2 miljoen e-bikes nieuw de weg op. Dat blijkt uit cijfers van de onlangs gehouden E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek onder 6.400 Nederlanders. Één...

Technology31.01.2021

Opmars van de e-bike lijkt niet meer te stoppen

Verwachting 1.2 miljoen nieuwe e-bikes dit jaar
​Hoe bestuur jij al die slimme apparaten in huis?

In Nederland zijn er steeds meer huishoudens die over een of meerdere slimme producten beschikken. Van een smart TV tot een slimme koelkast, oven, tandenborstel, thermostaat, deurbel, beveiligingscamera of rookmelder. En...

Gadgets06.01.2021

​Hoe bestuur jij al die slimme apparaten in huis?

Volgend jaar doet een op de zes Nederlanders boodschappen online

Een op de zes Nederlanders koopt in 2017 eten en drinken bij een online supermarkt. Maar het merendeel van de boodschappen worden nog gewoon gedaan in de fysieke supermarkt. Iets dat ook in de nabije toekomst nog gewoon...

Online22.09.2016

Volgend jaar doet een op de zes Nederlanders boodschappen online

Top ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter

Vandaag is het Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Iedereen baalt wel eens ergens van, zo ook als je in de auto zit. Hieronder de grootste ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter. E...

Automotive19.01.2015

Top ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter

Bijna helft automobilisten laat auto staan met winters weer
Nadert het gebruik van Social Media zijn hoogtepunt?

Het aantal gebruikers van social media in Nederland neemt nog toe maar nadert zijn hoogtepunt, zo blijkt uit recent onderzoek naar de kennis, houding en het gedrag rondom social media. Het onderzoek, gehouden door Multi...

Social Media19.12.2013

Nadert het gebruik van Social Media zijn hoogtepunt?

Nederland: 75% kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins

Het laatste kwartaal van dit jaar waren Bitcoins regelmatig in het nieuws. Van extreme koersschommelingen tot waarschuwingen van onder andere het AFM en een boycot van de Chinese regering. Online marktonderzoeksbureau M...

Online16.12.2013

Nederland: 75% kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins

Jongeren zijn positiever richting 2014 dan ouderen

Nederlanders zijn gelukkig, geven het jaar tot nu toe een voldoende maar liggen 's nachts wel eens wakker. We verwachten dit jaar geen grote tegenvallers meer, wel denken we dat economisch herstel nog op zich laat wachte...

Online29.09.2013

Jongeren zijn positiever richting 2014 dan ouderen