Social Media24.03.2010

Greenpeace en Nestlé in sociale oorlog betrokken


Het is een wat vreemde term, Social Warfare. Een sociale oorlog? Dat is wel wat er gaande is tussen Greenpeace en Nestlé. Het begon met de Killer-website die Greenpeace maakte als spoof op Kitkat en waar de natuurorganisatie een duidelijke call to action geeft: Give The Rainforest a Break. De bijbehorende video werd op last van Nestlé door Youtube verwijderd. De video wordt dan op Vimeo geplaatst en de Social Media Firestorm is begonnen.

Met name de Facebook pagina van Nestlé moet het ontgelden waar per dag duizenden “fans” van Greenpeace hun ongenoegen laten blijken. Afgelopen weekend sprong de vonk over op de reguliere media en Twitter, wat de zaak nog meer aandacht geeft. Greenpeace gooit ondertussen wat extra olie op het vuur door Google Adwords in te kopen op termen als “Have a break” die verwijst naar de Killer website van Greenpeace met de “verboden” Youtube video die als gratis cadeau wordt aangeboden. Natuurlijk met de mogelijkheid om de video weer verder te verspreiden buiten Youtube om. Maar tegelijkertijd verschijnt de video ook weer op YouTube. Niet één keer, maar tientallen keren. Onmogelijk voor YouTube om ze te blijven verwijderen uiteraard.

Er klinken nu ook stemmen dat dit de eerste case is waarin social media op grote schaal voor veranderingen zorgt op milieugebied en specifiek de palmolie-industrie. Deze actie van Greenpeace zal nog lang naklinken in de social media presentaties, workshops en colleges zoals we eerder al Dell Hell en Kryptonite hadden.Ik moet eerlijk bekennen dat deze hele actie compleet aan me voorbij is gegaan afgelopen weekend, iemand anders die nog aanvullende informatie heeft? Er wordt her en der wel over geblogd maar ik merk weinig grootschalige actie uit ons land? Op de Nederlandse site van Greenpeace is een mailactie te vinden en is de video uiteraard ook te bekijken. Onderstaand is een Prezi-presentatie te bekijken dieondanks zijn lengte wel de moeite waard is om een beeld te krijgen wat in vier dagen aan PR schade gebracht kan worden via social media

Verder lezen over GreenPeace

​Greenpeace duikt met een zestal podcasts​ in de wereld van plastic soep

Al varend over de Rijn, één van de meest met microplastics vervuilde rivieren ter wereld, heeft Greenpeace de ‘Plastic Podcast’ opgenomen. In deze zesdelige podcastserie onderzoekt 3FM-DJ Yoeri Leeflang de impact v...

Media11.04.2019

​Greenpeace duikt met een zestal podcasts​ in de wereld van plastic soep

Greenpeace: Apple en Fairphone meest duurzame techbedrijven

Apple kan dus toch nog iets goed doen: het inmiddels flink bekritiseerde techbedrijf kreeg van Greenpeace in een duurzaamheidsverslag de hoogste score, samen met smartphonemaker Fairphone. In het onderzoek werd bekeken h...

Technology17.10.2017

Greenpeace: Apple en Fairphone meest duurzame techbedrijven

Amazon onderaan de ladder
Faiza Oulahsen, een van de #Arctic30, ‘stoerste vrouw van Nederland’

Faiza Oulahsen van Greenpeace heeft via een videoverbinding vanuit Sint Petersburg de Viva400 Award in ontvangst genomen. Faiza was genomineerd in de categorie ‘Stoer’, samen met tientallen andere dames zoals Journaa...

Online27.11.2013

Faiza Oulahsen, een van de #Arctic30, ‘stoerste vrouw van Nederland’

Greenpeace Mission Possible

Hoe beweeg je grote bedrijven prioriteit te geven aan schone energie? Door niet alleen de CEO te benaderen, maar ook haar andere werknemers. Precies dat kunnen bezoekers doen op de website van Mission Possible, de laatst...

Online08.05.2013

Greenpeace Mission Possible

Groene grieten gaan Dumpster diven

Rebekka en Marjolein zijn twee multimediale duizendpoten, met een passie voor de natuur, dieren en de medemens. Met hun mediabureau Lege Fles richten ze zich het liefst op ideële projecten.Daarom maken ze iedere maand e...

Online26.02.2013

Groene grieten gaan Dumpster diven

Greenpeace: Apple’s iCloud dienst is vervuild

Nadat Greenpeace doormiddel van de virale campaigne: 'Unfriend Coal' met succes Facebook ervan heeft overtuigd om duurzamer met energie om te gaan, is het nu de beurt aan Apple. In een parodie op de welbekende Apple rec...

Technology25.04.2012

Greenpeace: Apple’s iCloud dienst is vervuild

Ware gezicht Essent en Nuon

Na een veel besproken aanval op Nestle richt Greenpeace zijn pijlen nu op de Nederlandse bedrijven Essent en Nuon. Beide energie leveranciers zijn van plan om een kolencentrale nabij de Waddenzee te gaan bouwen, terwijl...

Social Media05.10.2010

Ware gezicht Essent en Nuon

Nederlandse politici gaan met de billen bloot

Hoe groen zijn de Nederlandse politieke partijen eigenlijk? Om dat te bepalen vroeg Greenpeace de verschillende partijen het hemd van het lijf. Het resulteerde in een Groene Ranglijst van de kandidaten voor de komende...

Online26.05.2010

Nederlandse politici gaan met de billen bloot