Social Media steeds vaker gebruikt voor recruitment

Vorig artikel Volgend artikel
Social Media steeds vaker gebruikt voor recruitment

Recruteerders wenden zich steeds vaker tot online sociale netwerken en sociale mediaplatformen om potentiële kandidaten op een efficiëntere manier te bereiken dan in het verleden. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van JSCI (hier te downloaden als ebook).

Sociale netwerken en social media laten recruteerders, die vaak budgetbeperkingen krijgen opgelegd van hun bedrijfstop, volgens de onderzoekers immers toe kostenbesparend op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Slechts 15% van de ondervraagde bedrijven zegt geen plannen te hebben om sociale media in te schakelen bij het zoeken naar nieuwe medewerkers. Jim Sullivan, president van JSCI, merkt dan ook op dat er duidelijk een verschuiving aan de gang is in de wervingstrategieën.

"Sociale media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter worden door recruteerders steeds vaker gebruikt als alternatief om traditionele platformen - zoals vacaturebanken, advertenties en recruteringsbureaus - te omzeilen bij hun zoektocht naar mensen die de geschikte kwalificaties hebben voor hun vacatures," zo merkt het adviesbureau op.

Uit de studie blijkt dat de recruteerders sociale media vooral gebruiken om het merk als werkgever te versterken, open vacatures te plaatsen en passieve kandidaat-medewerkers te vinden. Een kostenbesparing komt slechts op de vijfde plaats. Daarbij wordt opgemerkt dat recruteerders, zelfs met het grote aantal werkzoekenden, zich vooral zorgen maken over hun mogelijkheden om geschikte kandidaten te vinden voor hun vacatures.

Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven het minst geneigd zijn om bij het recruteren gebruik te maken van reclame op radio of televisie, online video en open bedrijvendagen. Recruteringsbureaus staan echter als vierde minst gebruikte platform vermeld. "Jim Sullivan stelt dat bedrijven het veel productiever achten om kwaliteitskandidaten op te sporen met online research en sociale medianetwerking," aldus Marketing Charts. "Dat vereist volgens hem echter dat de ingeschakelde recruteerders nieuwe vaardigheden ontwikkelen om met potentiële kandidaten te communiceren in hun eigen online communities." Het vinden van de geschikte kandidaten is volgens Sullivan slechts de helft van het geleverde werk. Er moet immers ook nog voor gezorgd worden om de kandidaten geïnteresseerd te maken voor de openstaande vacatures. Via

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies